asseco Aimtec murr

Dokážete pracovat půl hodiny v kuse?

  Z nejnovější studie softwarové společnosti RescueTime vyplývá, že téměř polovina současných zaměstnanců se na práci nesoustředí déle než půl hodiny v kuse a někteří dokonce ani 15 minut. V průměru každých 6 minut totiž kontrolují příchozí e-maily nebo píší sms zprávy.

 

Průzkumu se zúčastnilo přes 50 000 lidí, z nichž se necelá polovina současných zaměstnanců není schopna koncentrovat na práci déle než půl hodiny. Každých šest minut totiž kontrolují příchozí e-maily, sociální sítě nebo píší textové zprávy. Odborníci se shodují, že čím dál více zaměstnanců v kancelářských profesích dnes ovládá tzv. multitasking neboli schopnost řešit více úkolů najednou.
Multitasking, který spočívá např. v tom, že si při psaní emailu zaměstnanci odskočí zkontrolovat Facebook, podívat se do kalendáře, a pak se vrátí zpět k rozepsanému emailu, brání zaměstnancům dosáhnout jejich nejvyšší výkonnosti. Podle studie totiž trvá zhruba devět minut vrátit se a zkoncentrovat se k úkolu po přerušení. „Pokud řešíme více úkolů najednou, dochází k tříštění naší pozornosti. Tím, že náš mozek musí zvládat koordinaci více věcí souběžně, ztrácíme schopnost myslet do hloubky a kreativně. Zvládneme tak sice více úkolů najednou, nicméně daleko méně kvalitně,“ uvedla Gabriela Kodenková ze společnosti Talentica.cz zaměřující se na nábor technicky zaměřených pracovníků. „Čím obratnější jsme tedy v multitaskingu, tím více selháváme při kreativním řešení úkolů,“ doplnila.
Podle odborníků si tedy zaměstnanci musí být vědomi toho, jak efektivně využívat nástroje digitální komunikace. E-mail a rychlé posílání zpráv nahradily na některých pracovištích telefonní hovory, které byly dříve hlavním rušivým elementem. Přestože mají platformy pro rychlé zasílání zpráv za cíl zvýšit produktivitu tím, že zkracují celkovou dobu čekání na odpovědi, tyto aplikace často vedou k přetížení komunikace pro zaměstnance. Zaměstnanci totiž používají v průměru čtyři aplikace pro texty, telefonní hovory, webové schůzky, skupinové chaty či videokonference.

Zaměstnance nerozptylují pouze digitální technologie
Digitální technologie však nejsou jediným prvkem, který zaměstnance rozptyluje od práce. Podle nedávné studie společnosti Udemy, která se zaměřuje na online vzdělávání, většinu pracovníků (69 %) rozptylují hovořící kolegové, hluk z kanceláří a sociální média. Pro 60 % pracujících jsou významným zdrojem rozptýlení od práce i osobní schůzky.

 
Publikováno: 1. 8. 2018 | Počet přečtení: 596