asseco Aimtec murr

Mají chodci přednost na přechodu pro chodce?

Stále diskutovanou otázku si mnoho lidí vysvětluje po svém. Nechybí však názory, že chodec má v Česku absolutní přednost. Bohužel tomu tak není. Legislativa předpokládá určitou pomyslnou domluvu (oční kontakt) mezi chodcem a řidičem.

 
Na toto téma se zaměřil i průzkum Zebra společnosti Goodyear Dunlop Tires Czech, který přinesl překvapivá zjištění chování českých a slovenských řidičů. Průzkum probíhal v letošním červnu a červenci na různých frekventovaných přechodech ve třech větších městech – v Praze, Brně a Bratislavě. Na celkovém vzorku 1500 případů průzkumníci zaznamenávali četnost případů, kdy řidiči dají přednost chodcům, kteří se jednoznačně chystají použít označený přechod. Vyhodnocení ale přineslo překvapivé zjištění, např. že Češi berou přednost chodců na přechodu vážněji než Slováci a že nejhůře ze srovnání tří měst vycházejí ženy-řidičky v Praze.

„Nejbezpečněji se podle výsledků výzkumu mohou cítit chodci v Brně, horší situace je v Praze a nejmenší ochotu dávat chodcům přednost naši výzkumníci zaznamenali v Bratislavě. Situace však není uspokojivá ani v jedné z obou zemí: i v Brně zastaví navzdory zákonné povinnosti před přechodem jen něco málo přes dvě třetiny řidičů,“ řekl marketingový manažer Goodyear Dunlop Tires Czech pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko Boris Tománek.

Tab.: Průzkum Zebra 2018: Chování řidičů před přechodem, na nějž vstupuje chodec



Výzkum odhalil i některé zajímavé kulturní odlišnosti. „V Brně i Bratislavě např. dávají přednost stejně často řidiči i řidičky, zatímco v Praze by si měli chodci (a zejména chodkyně) dávat pozor na řidičky, které jsou méně ochotné před přechodem zastavit. Podíl žen-řidiček, které daly na přechodu přednost jiné ženě, byl vůbec nejnižším naměřeným údajem. Slovenské řidičky dávají přednost mužům na přechodu dokonce výrazně častěji, zatímco v Brně je tomu přesně naopak. Tam ženy dávají ženám na přechodu přednost téměř v sedmdesáti procentech případů,“ doplnil Boris Tománek.

Zatímco na Slovensku se nově zavádí absolutní přednost chodců na přechodu, v Česku se často setkává s kritikou mírnější zákonná úprava, která do určité míry sází na ohleduplnost řidičů. Obě země mají ovšem společné to, že na tom z hlediska úmrtnosti chodců na silnicích nejsou vůbec dobře. Podle loňských statistik EU jsou české a slovenské silnice z hlediska bezpečnosti až v druhé polovině první dvacítky členských zemí EU. Konkrétně na přechodech přitom v ČR loni přišlo o život 22, na Slovensku 11 chodců.

Absolutní přednost ano či ne?

Slovensko hodlá od 1. ledna 2019 uzákonit absolutní přednost, kde je řidič za všech okolností povinen dát přednost každému chodci, který přechází vozovku po

přechodu. Legislativa ČR absolutní přednost chodce na přechodu nestanovuje. Podle §5 novelizovaného zákona o pozemních komunikacích z roku 2000 je Řidič povinen umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky; proto se musí řidič takového vozidla přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl včas zastavit vozidlo před přechodem. Chodec nicméně musí dávat přednost tramvajím a vozidlům s právem přednosti v jízdě se zapnutým majáčkem. Přednost chodců navíc omezuje i rozporné ustanovení §54 odst. 3 stejného zákona, podle nějž „Chodec nesmí vstupovat na přechod pro chodce nebo na vozovku bezprostředně před blížícím se vozidlem.“

„Tuto novelizaci zákona právem mnozí považují za nejasnou a matoucí; poukazují i na to, že v prvních letech po zavedení omezené přednosti chodců na přechodech se počet obětí na životech na přechodech pro chodce dokonce zvýšil. Od té doby se sice situace stabilizovala, ale stále není uspokojivá, jak ostatně ukazují i výsledky našeho bleskového průzkumu,“ konstatoval Boris Tománek.

Chodci by se neměli domnívat, že jim na přechodu nic nehrozí a řidiči by se měli chovat lidsky slušněji a ohleduplněji. V zájmu své bezpečnosti i bezpečnosti řidičů radíme, aby se řídili doporučenými zásadami bezpečného použití přechodu pro chodce:

• Je-li v blízkosti 50 m přechod nebo nadchod pro chodce, musíte ho využit!

• Zastavte se čelem k přechodu. Nepostávejte před přechodem, pokud se nechystáte přecházet.

• Rozhlédněte se a zřetelně naznačte záměr přejít silnici.

• Pokud možno navažte oční kontakt s řidičem přijíždějícího auta.

• Silnici přecházejte co nejrychleji nejkratší cestou kolmo nikoli šikmo.

• V půlce přechodu znovu zkontrolujte, zda řidič přijíždějící z opačného směru respektuje váš záměr přejít silnici.

• Dvouproudovou silnici přecházejte obzvlášť opatrně, dávejte pozor na druhý pruh, odkud může přijíždět další vozidlo.

/jj/
 
Publikováno: 13. 8. 2018 | Počet přečtení: 763