Superúsporný kamion - 1,46 l na 100 km
Společnosti Shell a AirFlow Truck Company představily prototyp superúsporného nákladního automobilu. Kamion nazvaný Starship dokázal, že významně snižovat spotřebu je možné i v oblasti nákladní dopravy, když dosáhl 2,5krát vyšší efektivity přepravy nákladu, než je severoamerický průměr.
Prototyp Starship vděčí za nízkou spotřebu paliva nejen svému aerodynamickému tvaru a karoserii z karbonových vláken, ale také úspornému 6válcovému motoru s výkonem 400 koní či převodovce uzpůsobené pro jízdu při nízkých otáčkách. Na střeše návěsu jsou umístěny solární články o výkonu 5000 W, které dobíjejí 48V baterii sloužící k napájení světel, stěračů, ventilátorů, klimatizace či Wifi.
Do budoucna bude tahač vybaven také hybridním systémem s elektromotorem na standardně nepoháněné zadní nápravě. Ten bude poskytovat přídavný výkon při jízdě do kopce, kdy je spotřeba paliva nejvyšší. Při cestě z kopce pak vozidlo dokáže získávat energii zpět a ukládat do baterie, aby ji bylo možné následně použít pro brzdění či akceleraci.
„Jsme rádi, že projektem Starship můžeme potvrdit náš dlouhodobý cíl udržet Shell na vrcholu v oblasti technologických inovací a energetické efektivity. Díky spolupráci s firmou AirFlow Truck můžeme hledat inovace pro úsporu paliva a posouvat její hranice,“ vysvětluje Robert Mainwaring, technologický manažer pro inovace divize Shell Lubricants. „Doprava představuje víc než čtvrtinu celosvětového využití energie a jednu pětinu celosvětových emisí oxidu uhličitého, které s energií souvisejí. Až 72 % z toho lze připsat silniční dopravě, kde tvoří významnou část právě nákladní vozidla. Zvyšování efektivity provozu a s tím spojená úspora paliva v odvětví komerční dopravy by proto mohly pomoci emise snižovat.“