Demonstrace autonomní jízdy nákladního vozidla
Společnost Hyundai Motor Company úspěšně dokončila první dálniční jízdu s autonomně řízenou soupravou tahače a návěsu v Jižní Koreji. Nákladní vozidlo Hyundai Xcient ujelo přibližně 40 km na dálnici, a to s velkým návěsem, který simuloval přepravu nákladu.
„Tato úspěšná ukázka dokazuje, že inovativní techniku autonomní jízdy lze použít k transformaci odvětví obchodní logistiky,“ řekl Maik Ziegler, Ph.D., ředitel divize strategického výzkumu a vývoje užitkových vozidel ve společnosti Hyundai Motor Company. „V této fázi je vozidlo v některých situacích ještě manuálně ovládáno řidičem. Myslím si však, že díky neustálému vylepšování této techniky brzy dosáhneme automatizace na úrovni 4.“
Ukázkovou jízdu, která se uskutečnila 21. srpna, absolvovalo nákladní vozidlo Hyundai Xcient, které má maximální celkovou hmotnost 40 tun. Jeho výbava zahrnuje systém pro autonomní jízdu na úrovni 3, definované profesním sdružením SAE (Society of Automotive Engineers), který ovládá řízení, zrychlování nebo zpomalování a manévrování v silniční dopravě bez zásahu řidiče. Řidič byl za jízdy přítomen v kabině, aby v případě potřeby převzal řízení.
Vozidlo bylo vybaveno inovativní technikou, která udržuje vozidlo v jízdním pruhu a umožňuje změnu jízdního pruhu v běžném silničním provozu, detekuje přejíždění ostatních vpředu jedoucích vozidel z jednoho jízdního pruhu do druhého, řídí vozidlo při průjezdu tunely a v závislosti na dopravní situaci vozidlo zpomaluje, v případě potřeby až do úplného zastavení, nebo naopak zrychluje.
Zkušební trasa vedla po nejfrekventovanějším úseku směrem k přístavu Incheon, po němž přepravují díly nákladní vozidla společnosti Hyundai Glovis. Nákladní vozidlo úspěšně absolvovalo jízdu, během níž ujelo 40 km za 1 hodinu, přičemž důsledně dodržovalo dálniční rychlostní limit 90 km/h.
Automobilka plánuje uskutečnit další testy techniky autonomního řízení v různých oblastech, jako je např. Busan, a hodlá se přitom soustředit na možnosti rozvoje svého podnikání s cílem brzké komercializace této technologie.
Celkem byla souprava
![](../../obrazky/aktuality17/3.9.hyundai2.jpg)
Autonomní nákladní vozidla maximalizují efektivitu udržováním optimální rychlosti jízdy, snižováním nákladů na palivo, které tvoří jednu třetinu nákladů v dálkové dopravě, a zároveň tím i snižují emise CO2.