asseco Aimtec murr

Pokračování mise: Okřídlený lev míří přes Atlantik do finále

Český aviatik Roman Kramařík, který se jako první Čech pokouší o sólový oblet světa v malé jednomotorové Cessně, odstartoval v poledne 5. září (našeho času) z kanadského Halifaxu k přeletu Atlantiku. Zahájil tak poslední, nejnáročnější týden svého ambiciózního projektu, který by měl dospět do finále přistáním opět na domácí půdě v sobotu 8. září.

 

Transatlantická trasa, která zahrnuje mezipřistání na téměř 1800 námořních mil (cca 3333 km) vzdálených Azorských ostrovech, je nejdelším úsekem nad vodou a jeho překonání by mělo zabrat téměř 11 hodin. Poté čeká Romana Kramaříka v rámci mise, na kterou se vydal mj. s cílem připomenout 100 let výroční vzniku samostatného Československa, přelet do Spojeného království, Německa a zpět do Prahy. Na své cestě už pilot třikrát překonal dosavadní český rekord v letu na vzdálenost.

Cessna P210N s imatrikulací OK-TGM startovala s mírným zpožděním, vzhledem ke nepříznivému počasí. Na letové trase byla dosud tlaková níže a s ní související špatné počasí, které by mohlo přelet oceánu zkomplikovat, takže pilot vyčkával na zlepšení situace. Z Azorských ostrovů bude pokračovat do Spojeného království, pak do Německa a nakonec do Prahy.

I když zatím cesta probíhá bez větších problémů podle plánu, zcela bez komplikací se neobešla. Při povinné servisní 50hodinové prohlídce, kterou absolvoval v Thajsku, např. Roman Kramařík zjistil poškození vrtule od kamene. Po konzultaci s výrobcem, který poškození vyhodnotil jako nevýznamné, nakonec letec poškozený list sám opravil a mohl v cestě pokračovat. To, že svou práci udělal dobře, potvrdil fakt, že se s vrtulí za dalších 50 hodin nic nestalo. Za její opravu sklidil pochvalu i od největšího amerického odborníka na tento typ letadla - Thomase Carra, který na stroji prováděl při pobytu na americkém kontinentu "velkou" 100hodinovou prohlídku. Po jeho servisní kůře se tak OK-TGM mohl vydat přes Atlantik.

 
Publikováno: 5. 9. 2018 | Počet přečtení: 953