asseco Aimtec murr

Nákladní doprava na vodík

Ekologické pohony se už reálně dostávají do běžného života. V Los Angeles se chystá nový systém přepravy zboží, který bude využívat nákladní auta na vodík, k tomu budou otevřeny dvě vodíkové čerpací stanice.

 

Jde o společnou iniciativu losangeleského přístavu a společností Toyota, Kenworth a Shell. Jejich společný plán Shore to Store počítá s přeměnou dopravy zboží nakládaného přístavu v LA tak, aby fungovala zcela bez emisí. Toyota proto tomuto kalifornskému městu v první fázi projektu dodá 10 velkých nákladních vozů s vodíkovým pohonem. Projekt spolufinancuje agentura California Air Resources Board (CARB), která přispěla částkou 41 mil. dolarů. Celkové náklady na úvodní fázi programu činí 82,6 mil. dolarů. Umožní však snížit emise skleníkových plynů o 465 tun.

Bezemisní nákladní vozy Toyota budou vybudované na platformě Kenworth T680. Budou dopravovat zboží z přístavu nejen po celém Los Angeles, ale i do sousedních přístavů a na sever Kalifornie. Automobily se stanou součástí flotil firem Toyota Logistics Services, která má již zkušenosti s používáním vodíkových nákladních aut např. v přístavu Long Beach. V další fázi se využití bezemisních technologií rozšíří do terénních vozů a vozidel obsluhujících sklady. Kalifornský přístav Hueneme dostane také dva bezemisní traktory a vodíkové vysokozdvižné vozíky Toyota, které budou pracovat v přístavních skladech.

Síť vodíkových stanic

Na podporu těchto aktivit vybuduje Shell dvě velké vodíkové čerpací stanice uzpůsobené pro potřeby nákladních aut. Budou stát ve Wilmingtonu a Ontariu, přidají se tak ke třem podobným, které fungují v objektech Toyoty v LA. Vytvoří tak integrovanou síť vodíkových čerpacích stanic pro nákladní auta.

Denně budou nové čerpací stanice dodávat více než tunu vodíku generovaného ze 100 % pomocí obnovitelných zdrojů energie. Stanice u Toyota Logistics Services v Long Beach a Toyota Technical Center v Gardeně vybudované Air Liquide pak budou sloužit jako důležitá výzkumná a vývojová centra.

 
Publikováno: 23. 10. 2018 | Počet přečtení: 615