asseco Aimtec murr

Tažná trať HIWIN v Českém metrologickém institutu

Společnost HIWIN ve spolupráci s Českým metrologickým institutem realizovala unikátní zařízení pro nízké rychlosti proudění pro kalibraci anemometrů (přístrojů pro měření rychlosti proudění vzduchu). Klíčem k řešení bylo garantovat stálost rychlosti při relativně pomalém pohybu od 50 mm/s (až do 500 mm/s) s odchylkou maximálně 0,5 %.

 

Tažná trať s využitím lineárního polohovacího zařízení - na rozdíl od aerodynamického tunelu - přináší obdobné možnosti měření za výrazně nižší pořizovací náklady. Kalibrované anemometry pak slouží mj. například při regulacích vzduchotechnického zařízení budov a provozů, klimatizace nebo při sledování netěsnosti čistých prostor a dalších poruch vzduchotechniky.

„Tento lineární polohovací modul je součástí státního etalonu pro nízké rychlosti proudění. Princip etalonu je opačný jak u aerodynamického tunelu, kde je měřidlo vystaveno proudu vzduchu. V tomto případě je testované měřidlo taženo nastavenou rychlostí klidným vzduchem. Lineární polohovací modul zajišťuje vyvození a udržování zmíněné nastavené konstantní rychlosti vozíku s měřidlem,“ popisuje aplikaci ing. Jan Sluše z brněnské pobočky Českého metrologického institutu (ČMI).

Před započetím realizace se provádělo několik testovacích procedur v sídle společnosti HIWIN v Brně. Zde se především testovaly vlivy jednotlivých prvků na stabilitu rychlosti. Jednou z nastolených otázek byl i výběr typu odměřování. Po testování stál odběratel ČMI před rozhodnutím, zda zvolit magnetické odměřování nebo odměřování optické. Z výsledků testovacích měření se pak jako stabilnější řešení (nízká fluktuace rychlosti) jevilo optické odměřování, které také bylo nakonec zvoleno.

„Aplikace pro ČMI představovala pro HIWIN zajímavou výzvu, jak maximálně využít a prokázat vysokou přesnost a spolehlivost polohovacích zařízení s lineárními motory,“ doplňuje Ing. Martin Kaván, projektový manažer HIWIN, a dodává: „Největší nároky byly kladeny na nízkou fluktuaci rychlosti od nastavené hodnoty rychlosti. Dalším specifikem byla délka polohovacího modulu, která je v tomto případě 12,5 m.“ Obdobná pracoviště jsou v celé Evropě jen tři a to v Dánsku, Švýcarsku a v ČR.

 
Publikováno: 3. 12. 2018 | Počet přečtení: 693