Zrestaurovaná studie autonomního vozu z 50. let
Společnost Goodyear a muzeum Klairmont Kollections představili na ženevském autosalonu zrestaurovaný vůz Golden Sahara II s průhlednými pneumatikami, které by mohly v budoucnu přispět ke zlepšení viditelnosti za zhoršených povětrnostních podmínek.
Kultovní upravené vozidlo padesátých a šedesátých let Golden Sahara II představovalo jeden z prvních konceptů autonomních vozidel. Bylo vybaveno zářícími průhlednými pneumatikami, které pro ně na zakázku vyrobila společnost Goodyear.
„Padesátá a šedesátá léta byla pro společnost Goodyear obdobím intenzivní inovace. Spolupracovali jsme s průkopníky mobility ve všech oblastech, od průzkumu Měsíce až po pozemní rychlostní rekordy,” říká Henry Dumortier, viceprezident společnosti Goodyear Europe pro osobní pneumatiky.
Golden Sahara, kterou vyvinul Jim Street a legendární designér zakázkových vozidel George Barris, sloužila i pro testování nových elektronických systémů. Zrychlování, aktivaci brzd a řízení se v ní ovládalo řídicím systémem s ovládací pákou inspirovanou kniplem letadla. Byla také vybavena automatickým brzdovým systémem, který k detekci potenciálních překážek v dráze vozidla využíval snímače.
K výrobě pneumatik využila společnost Goodyear průsvitný druh syntetického kaučuku s označením Neothane. Díky vnitřnímu osvětlení se mohly pneumatiky i rozsvěcovat. To vše bylo součástí širšího výzkumu zaměřeného na možnosti výroby pneumatik, které by mohly přispět ke zlepšení viditelnosti za zhoršených povětrnostních podmínek, a případně fungovat při každém sešlápnutí brzdy také jako brzdová světla.
„Golden Sahara II je jedinečný vůz a důležitá součást americké motoristické historie,” řekl Larry Klairmont, zakladatel a vlastník muzea 300 klasických a zakázkových vozidel Klairmont Kollections v Chicagu (Illinois). „Já i můj tým jsme hrdí na to, že jsme se spojili se společností Goodyear a vrátili toto kultovní vozidlo na mezinárodním autosalonu v Ženevě zpět do života.”
V době své největší slávy procestovala Golden Sahara II celé Spojené státy, objevovala se v televizi i ve filmu. Dalších padesát let pak stála v garáži, než ji muzeum Klairmont Kollections v květnu roku 2018 odkoupilo od společnosti Mecum Austions.