rossleor asseco murr

Inteligentní kabely pro železniční dopravu

Pro rostoucí digitalizaci v technologiích železniční dopravy nabízí společnost igus, tzv. chytré plasty v podobě inteligentních kabelů a energetických řetězů, které mohou díky prediktivní údržbě přispět k přesnějšímu provozu vlaků, tramvají a příměstské železniční dopravy.

 
Na přesnosti železniční dopravy denně závisí desítky tisíc cestujících. Pokud dojde k poruše vlaku, jsou důsledkem většinou rozzlobení zákazníci a především ekonomické ztráty. „To se ale může změnit díky digitalizaci," říká Jan Švarc, manažer pro energetické řetězy ve firmě HENNLICH, která v Česku zastupuje společnost igus. Jako příspěvek k digitální transformaci tohoto průmyslového odvětví, vyvíjí igus inteligentní kabely a energetické řetězy, jejichž stav lze monitorovat v reálném čase a předpovědět tak jejich zbývající životnost.

Monitoring vlaků v reálném čase

Vlaky, tramvaje a příměstská železniční doprava jsou vystaveny neustálé zátěži. Například dveře, které se otevírají a zavírají několiksetkrát denně. „Běžně se stává, že bezpečnostní prvek na okraji dveří, který zabraňuje zranění cestujících při zavírání, se poškodí. Dané dveře jsou okamžitě vyřazeny z provozu, čímž se prodlouží čas nutný pro nástup a výstup a vlak nabírá stále větší zpoždění,“ vysvětluje Jan Švarc.

Řešením pro přepravní společnosti je vybavení dveří vlaků CF.Q modulem z řady isense. Tento modul monitoruje stav kabelů a odesílá data do kontrolního centra provozní společnosti přes mobilní komunikační modul igus (icom). V řídicím centru pak zaměstnanci kontrolují stav zařízení ve všech vlacích. Díky těmto informacím mohou operátoři ústředně naplánovat preventivní výměnu a nechat jí provést během plánovaných zastávek vlaku. Prediktivní údržbu lze použít i u jiných produktů jako např. energetických řetězů a lineárních jednotek, které jsou použity jako součást vybavení interiéru kolejových vozidel. Firmy zabývající se technologií železniční dopravy získají díky chytrým plastům spolehlivá data, na jejichž základě mohou plánovat údržbu a opravy. Díly jsou opraveny a vyměněny pouze tehdy, když je to nutné, a to předtím než dojde k poruše nebo zpoždění.

Spolehlivý základ pro plánování údržby

Toto řešení vzbudilo velký zájem. „Očekávání výrobců a provozovatelů kolejových vozidel v oblasti digitalizace jsou stejně vysoká jako u ostatních průmyslových odvětví,“ říká Jan Švarc. V Německu již např. společnost igus s těmito prvky plánuje spolupráci se Siemensem. Divize Siemens Mobility třeba představila nové možnosti vysoce výkonných plastů od igusu jako monitoring, analýza a předpovídání poruch. Plánovaná spolupráce je založena na aplikaci "Railigent", která nabízí velký rozsah digitálních služeb v oblasti prediktivní údržby.
 
Publikováno: 5. 4. 2019 | Počet přečtení: 921