rossleor asseco murr

E-mobilita na dlouhé vzdálenosti

Audi e-tron je nejen prvním sériově vyráběným automobilem, který umožňuje rychlé nabíjení výkonem až 150 kW, ale také stanovuje měřítka ohledně rychlosti nabíjení, protože vysoký nabíjecí výkon lze využívat po velkou část nabíjecího procesu.

 

Většina nabíjecích procesů probíhá doma nebo na pracovišti, čas v tom zpravidla nehraje velkou roli, protože automobil stojí po dlouhou dobu. Naproti tomu při cestování na dlouhé vzdálenosti se počítá každá minuta a rychlé nabíjení je zásadní. Po krátké přestávce by měl být automobil znovu připraven pro další etapu. Inženýři Audi tento důležitý základní požadavek na elektromobil při vývoji modelu e-tron důsledně realizovali.

Výhodný průběh nabíjení

Nabíjecí výkon modelu e-tron stanovuje nová měřítka – a to nejen díky možnosti rychlého nabíjení HPC (High-Power-Charging) výkonem až 150 kW. Minimálně stejně důležitý jako maximální výkon je schopnost akumulátorů odebírat vysoké proudy po většinu doby nabíjecího procesu.

Průběh nabíjení výkonem 150 kW se u e-tronu vyznačuje kontinuitou na vysoké úrovni. Automobil je za ideálních podmínek v rozsahu stavu nabití od 5 do 70 % nabíjen na hranici maximálního výkonu. Poté inteligentní řízení akumulátorů sníží nabíjecí proudy z důvodu ochrany lithium-iontových článků a zajištění jejich dlouhé životnosti. To je velký rozdíl od ostatních konceptů, které dosahují maximálního výkonu většinou jen po krátkou dobu a již před dosažením hranice nabití na 70 % nabíjecí výkon výrazně snižují. Audi e-tron totiž ještě při stavu nabití 80 % používá nabíjecí výkon více než 100 kW.

V každodenním provozu to představuje zásadní výhodu. V ideálním případě doplní zákazník dostatek elektrické energie na 100 km za méně než 10 minut. Stavu nabití 80 % dosáhne po necelých 30 minutách. Přestože z technických důvodů vyžaduje doplnění zbývajících 20 % kapacity li-ion akumulátorů výrazně více času, trvá kompletní nabití elektromobilu na nabíjecí stanici HPC méně než 50 minut, což je výjimečná vlastnost v porovnání s ostatními konkurenty.

Promyšlené řízení provozní teploty

Lithium-iontové akumulátory modelu e-tron mají jmenovitou kapacitu 95 kWh a jsou koncipovány pro dlouhou životnost. Jejich náročné řízení provozní teploty je základem vyvážených výkonů. Chlazení kapalinou zaručuje, aby se teplota akumulátorů pohybovala i při vysokém zatížení nebo nízkých teplotách v rozsahu od 25 do 35 °C. Tato technická charakteristika zajišťuje vysoké nabíjecí a provozní výkony a zároveň zabraňuje nadměrnému zatížení akumulátorových článků. Srdcem chladicí soustavy jsou výtlačně lisované profily, které se vzhledem podobají mříži z latí. Profily jsou zespodu přilepeny k akumulátorovému systému. Chladicí jednotku spojuje s krytem akumulátorů nově vyvinuté, tepelně vodivé lepidlo. Kontakt mezi krytem a v něm uloženými moduly akumulátorových článků vytváří tepelně vodivý gel, který vyplňuje volné prostory mezi moduly akumulátorových článků a krytem. Tento gel rovnoměrně odvádí teplo vznikající v článcích přes kryt akumulátorů do chladicí kapaliny. Jde o mimořádně efektivní řešení. Prostorové oddělení prvků kapalinové chladicí soustavy od akumulátorových článků navíc zvyšuje bezpečnost celého systému.

 
Publikováno: 16. 5. 2019 | Počet přečtení: 731