asseco Aimtec murr

Jak se vypořádat s defektem

Prostředky na opravu nebo výměnu kola patří k povinné výbavě každého osobního automobilu a současná legislativa umožňuje nahradit rezervu pneumatikami s možností nouzového dojezdu, případně tzv. lepicí sadou, která se nachází ve výbavě stále častěji.

 

Propíchnutá pneumatika jednou za život potrápí téměř každého řidiče. Existuje vícero způsobů, jak bezpečně opravit nebo vyměnit pláště s defektem. Každý z nich vyžaduje různé dovednosti. Všechno závisí na použitých prostředcích na opravu nebo výměnu pneumatik. Continental proto přináší tipy, jak při takových okamžicích postupovat. „S postupem technologií se vytratila povinnost vozit rezervní pneumatiku. V současnosti existuje několik cest, jak defekt dočasně i natrvalo odstranit, bez nutnosti zvedání vozidla na heveru a demontáže kola,“ uvádí Juraj Ižvolt, ředitel Divize marketing Continental Barum.

Existuje několik ověřených způsobů, jak postupovat při vzniklém defektu. Při všech je však důležité dodržovat postupy, zajišťující bezpečnost celé posádky. „Když zjistíte, že s vaší pneumatikou není něco v pořádku, vyhledejte bezpečné místo pro zastavení, vypněte motor a zatáhněte ruční brzdu. Před vystoupením z auta si nezapomeňte nasadit reflexní vestu a rozložit výstražný trojúhelník. Podle zákona o provozu na pozemních komunikacích je řidič povinen trojúhelník umístit na okraj vozovky tak, aby byl pro přijíždějící řidiče včas a zřetelně viditelný, a to ve vzdálenosti nejméně 50 metrů, na dálnici nejméně 100 metrů za vozidlem. V obci může být tato vzdálenost, vyžadují-li to okolnosti, kratší.

Jízda s prázdnou pneumatikou je velmi nebezpečná, obzvlášť při vysoké rychlosti může dojít i k vážné nehodě. Kromě toho, pokud jezdíte na podhuštěných pneumatikách, nastane za určitou dobu i jejich nevratné poškození,“ popisuje situaci Aleš Langer z Technického zákaznického servisu Continental Barum.

Rezerva - ověřená klasika

Rezervu považujeme za všeobecně nejznámější řešení defektu. Rezervní kolo může být dojezdové nebo plnohodnotné. Při použití dojezdového kola musí řidič myslet na dodržování maximální rychlosti jízdy (80 km/h). Jestliže dojde k propíchnutí pneumatiky v zimě a použijeme rezervu dojezdovou, musíme přizpůsobit i styl jízdy, jelikož rezerva má letní dezén.

Výměna kola patří mezi nejšpinavější, nejdéle trvající a nejpracnější způsob, kterým můžeme defekt opravit. Zároveň však, pokud jde o defekt větší než 6 mm, nemá řidič jinou možnost. Po nasazení rezervy je nutné zkontrolovat i tlak v pneumatice. Podle loňského průzkumu tlak pravidelně kontroluje jen 36 % řidičů a necelých 11 ho kontroluje jen při výměně pneumatik nebo po defektu. Poškozenou pneumatiku umí ve většině případů kvalitní pneuservisy opravit, takže je možné ji posléze znovu používat.

Opravné sady

Opravné sady se nacházejí ve výbavě vozů stále častěji. Kdysi měla všechna vozidla v základní výbavě rezervu, nejčastěji v kufru. V současné době se snaží výrobci automobilů hledat skladnější a jednodušší řešení, díky kterému není nutné kolo měnit, navíc je vozidlo lehčí a tím vykazuje i menší spotřebu. Velkou oblibu si získaly speciální spreje nebo lepicí sady.

Jedním z řešení je použití sady na opravu pneumatik, která zvládne opravit defekt až do průměru 6 milimetrů. Set ContiMobilityKit od Continental je vyvinutý tak, aby si i řidiči bez větších technických znalostí mohli lehce opravit poškozený plášť a dojet na opravu do servisu. Obsahuje kompresor na 12 V, láhev se speciální těsnicí kapalinou, rukavice a návod. Po aplikaci těsnicího prostředku se s opravenou pneumatikou dá dojet až na vzdálenost 200 km při maximální rychlosti 80 km/h. Sada na opravu je plnohodnotnou náhradu rezervy, avšak jen jako dočasné řešení, návštěvě pneuservisu se rozhodně nevyhnete. Set nelze použít v případech, kdy byla pneumatiky zničená v důsledku jízdy s nedostatečně nahuštěnou pneumatikou, když není poškození viditelné na dezénu, ani při poškození bočnice.

Sprej - na malé defekty

Použití spreje zvládne téměř každý, navíc bez nutnosti demontáže kola. Při aplikaci stačí nastavit vůz tak, aby defekt směřoval dolů. Následně protřepte sprej, připevněte ho na ventilek pneumatiky a nastříkejte speciální tekutinu do pláště. Ta nateče do praskliny a utěsní ji. Po aplikaci je nutné ji nechat 20 až 30 minut zaschnout. Teprve potom můžeme kolo dofouknout. Tato oprava je sice jednoduchá, ale musíme myslet na fakt, že tímto způsobem se dají opravit pouze defekty o velikosti 2–3 mm. Taktéž je důležité se řídit instrukcemi výrobce, který uvádí, jakou rychlostí je povolené s takto opravenou pneumatikou jezdit. Po použití spreje musí řidič v co nejkratší době vyhledat pneuservis.

Speciální technologie

Výrobci přicházejí s alternativami, umožňujícími bezpečný dojezd s defektem bez nutnosti jeho opravy. Při takových řešeních je však doporučené mít ve vozidle systém sledování tlaku v pneumatikách.

Technologie ContiSeal dokáže eliminovat asi 80 % všech poškození běhounu až do průměru 5 mm. Vnitřní lepivá viskózní těsnicí vrstva všechny drobné defekty okamžitě sama zacelí, bez nutnosti zastavovat vozidlo a zabývat se opravou. Jízda navíc může pokračovat bez omezení.

Technologie SSR RunFlat - díky zesíleným bočnicím na pneumatikách nedojde po defektu k deformaci pláště mezi vozovkou a ráfkem a nehrozí nebezpečné svléknutí pláště, poškození ráfku nebo celé nápravy. Dojezd nenahuštěné pneumatiky se zesílenými bočnicemi je 80 km.

 
Publikováno: 8. 7. 2019 | Počet přečtení: 1353