Aplikace Záchranka má už milion uživatelů
Záchranka, oficiální aplikace Zdravotnických záchranných služeb ČR, Horské služby ČR a Vodní záchranné služby ČČK, má po třech a půl letech od spuštění milion uživatelů. Každý den přes aplikaci volá o pomoc cca 50 lidí v nouzi, a za celou dobu na základě volání z aplikace vyjeli záchranáři více než 35 000krát.
„V aplikaci se také nachází největší databáze automatizovaných externích defibrilátorů v České republice, nyní jich tam máme 1300 a další přibývají denně,“ říká autor Záchranky Filip Maleňák. Další její důležitou součástí je interaktivní návod první pomoci, který vznikl ve spolupráci s Českou resuscitační radou – každý uživatel se tak může vzdělávat přímo ve svém mobilním telefonu. Záchranka má navíc i výukovou verzi přímo pro organizace vyučující první pomoc – využívá ji 600 lektorů a lektorek.
Letos v květnu začala aplikace spolupracovat také se systémem pražského magistrátu, kde zavedla tzv. varovná hlášení. Pokud odbor krizového řízení města vyšle notifikaci s upozorněním či varováním, že na daném území hrozí akutní ohrožení zdraví nebo života obyvatel, uživatel aplikace Záchranka informaci uvidí na displeji svého mobilu a potenciálnímu nebezpečí se tak bude moct vyhnout. Po prázdninách je plánováno zapojení dalších dvou krajských měst. Systém má být rozšířen i na další oblasti Česka.
A jak Záchranka funguje v praxi? Příkladem je případ z poloviny června, kdy ji nevidomá Zuzana Chamulová využila v Rakousku. Po štípnutí hmyzem u ní nastal anafylaktický šok, a pomocí aplikace přivolala tamní rychlou záchrannou službu, která ji dopravila do nemocnice. Díky údajům, které v aplikaci Záchranka má, se tak lékaři mohli dovědět, co jí je, s čím se léčí, ale také to, že jde o nevidomou osobu.