asseco Aimtec murr

Umělci se učí využívat roboty

Lze spojit konceptuální umění a robotiku? Přesně tuto otázku si položili manželé Thibault Brevet a Andrea Anner a rozhodli se založit studio AATB. Jejich fascinace neustálým pokrokem a vývojem v průmyslové automatizaci je nakonec dovedla k vytvoření úplně nové kategorie – „neprůmyslová robotika".

 

Jak by se vám líbilo, kdyby vám robot ráno učesal vlasy nebo uměl zabavit vaše děti tvořením mýdlových bublin z bublifuku, zatímco vy vaříte večeři? A právě AATB je studio, které se snaží uvádět podobné myšlenky a inovativní technologie do praxe.

Poprvé přišli manželé, kteří se poznali na prestižní ECAL Art School ve Švýcarsku (ona studovala design, on vizuální umění), do kontaktu s roboty přibližně před třemi roky, kdy na konferenci zhlédli prezentaci kolaborativních robotů (kobotů) společnosti Universal Robots.

Průmyslová automatizace je naprosto fascinovala a nedlouho poté začali navrhovat různé pohyblivé a interaktivní zařízení, u kterých se vždy snažili klást důraz na interakci mezi člověkem a strojem. Při navrhování čím dál většího počtu uměleckých instalací si uvědomili, že se vlastně sami stali menší robotickou firmou. Ani jeden z manželů robotiku nestudoval, ale to se nakonec ukázalo jako výhoda, protože nikdo z inženýrů a programátorů si doposud nepohrával s tak neotřelými nápady. Například není mnoho inženýrů, kteří běžně přemýšlí o tom, jak naprogramovat robota tak, aby mohl vést skupinovou lekci jógy.

S absencí tradičního inženýrského myšlení Thibault a Andrea dosáhli toho, že mohou v rámci své práce vyzkoušet téměř jakékoliv myslitelné využití robotů. Spojení jejich zkušeností v designu a vizuálním umění jim umožnilo využívat roboty, původně navržené jako nástroj průmyslové automatizace, pro způsob unikátní prezentace umění.

Nechte to na robotovi

Důležitá je spolehlivost robotů. „Když nainstalujeme naše umělecké dílo na místo, kam se na něj přijdou podívat desítky tisíc návštěvníků, tak potřebujeme, aby všechno dokonale fungovalo“, říká Thibault Brevet. „Pokud se něco na výstavě pokazí, je reputace našeho studia ohrožena. Je to naprosto jednoduché“, zdůrazňuje. Z tohoto důvodu jeho studio spolupracuje se společností Universal Robots, která na trh s koboty přišla jako první.



Jednou z hlavních oblastí činnosti studia AATB je pořádání workshopů na univerzitách a uměleckých školách. Kurzy jsou vedeny interaktivní formou, hlavně z konceptuální stránky. Cílem je probudit ve studentech myšlení „out of the box“, studenti tak vymýšlejí propojení kobotů s uměním a možnosti využití robotiky v každodenním životě.

Zájem o inovativní nápady potvrzuje i student oboru konceptuálního umění na pražské UMPRUM Dante Daniel Hartl: „V rámci svého studia se snažím neustále přicházet s něčím, co by oživilo moje projekty. Možnost pracovat s kolaborativními roboty je opravdu skvělá a pomohla by mi při realizaci mých děl,“ dodává.

Studio AATB sídlí v Arles ve Francii, funguje zcela nezávisle a je spojené s celou řadou projektů. Vytváří vlastní díla, které prezentuje na výstavách po celé Evropě, spolupracuje s umělci a designéry při navrhování speciálních komponent, navrhuje grafiku, a v neposlední řadě navštěvuje univerzity a umělecké školy, kde vede speciální semináře zaměřené na využití kobotů v umění.

 
Publikováno: 29. 7. 2019 | Počet přečtení: 711