Do Čech přijede nejvýkonnější kolejová mechanizace v Evropě
Na ojedinělý projekt úpravy geometrické polohy koleje, který začne 21. srpna na rekordně dlouhém úseku 58 km trati z Prahy - Hostivaře do Votic, nasadí společnost Swietelsky Rail CZ nejvýkonnější kolejovou mechanizaci v Evropě.
Důvod je zřejmý – na zakázku za 69,4 milionů korun má pouze 26 dnů, do 15. září. Půjde o šest nejmodernějších strojů, tři podbíječky a tři štěrkové pluhy, od mateřského koncernu Swietelsky Baugesellschaft. V této sestavě budou v Česku vůbec poprvé.
„Pracovat budeme hlavně při nočních výlukách, abychom co nejméně omezili provoz na této velmi vytížené trati. A protože jde o mimořádně dlouhý úsek, sázíme na špičkové technologie, které umí výlukové časy zkrátit o 30 až 40 % proti běžně dostupným strojním linkám na českém trhu,“ říká Pavel Pechač, jednatel Swietelsky Rail CZ. Aby práce ještě zrychlila, firma využije obě výhybkové podbíječky současně. „Ani to u nás není obvyklé. Společně v akci budou od 25. do 30. srpna ve stanicích Uhříněves, Říčany, Stránčice a Čerčany,“ dodává.
Zakázku, v níž byl vůbec poprvé do jednoho projektu zahrnut tak rozsáhlý úsek, vypsalo a financuje Oblastní ředitelství SŽDC Praha.
Swietelsky Rail CZ využije dvě výhybkové podbíječky s označením 09 – 32/4S Dynamic spolu sedvěma štěrkovými pluhy BDS 2000. A také strojní linku, která obsahuje traťovou podbíječku Stopfexpress 09 – 4x Dynamic s dalším pluhem BDS 2000-4. „Jde o unikátní a nejvýkonnější strojní linku pro směrovou a výškovou úpravu koleje včetně dynamické stabilizace,“ upřesňuje Pavel Pechač.
Pro představu – zařízení Stopfexpress 09 – 4X Dynamic je první kontinuální čtyř pražcová podbíječka na světě s integrovaným dynamickým stabilizátorem. Má výkon až 2000 metrů za hodinu. V případě potřeby lze nastavit čtyř, dvou nebo jedno pražcové podbíjení. Při práci ji doplní stejně výkonný stroj BDS 2000-4 (ballast distribution system) na úpravu štěrkového lože. V Česku se objevuje jen zřídka, neboť ji její vlastník Swietelsky Baugesellschaft využívá na kolejových stavbách po celé Evropě.
Swietelsky Rail CZ upraví na dvojkolejné trati celkem 116 km kolejí a staniční kolej číslo 0, 1 a 2. Úsek je součástí 4. tranzitního koridoru Děčín – Praha – České Budějovice – Horní Dvořiště. Práce jsou naplánovány výhradně do 22 nočních směn, zahrnují i 99 výhybek a použito při nich bude 13 000 m3 nového štěrku.
O nasazené technice:
Stopfexpress 09 – 4X Dynamic: Kontinuální čtyř pražcová traťová podbíječka s integrovaným dynamickým stabilizátorem. Výkon až 2000 metrů trati za hodinu.
09 – 32/4S Dynamic: Kontinuální výhybková podbíječka s podbíjecím dvoupražcovým agregátem a integrovaným kolejovým stabilizátorem. Výkon 6 až 8 výhybek + 1500 metrů koleje za osmi hodinovou směnu.
BDS 2000: Stroj pro úpravu štěrkového lože se zásobníkem.
BDS 2000-4: Stroje pro úpravu štěrkového lože se zásobníkem.