rossleor asseco murr

Studenti navrhli formuli z tiskárny

Společnost Renishaw podpořila tým studentů Brunelské univerzity v Londýně na mezinárodní soutěži Formula Student, kde bylo úkolem zkonstruovat vlastní závodní vůz. Zástupci firmy obohatili tým Brunel Racing svými odbornými znalostmi z oblasti 3D tisku a přispěli tak ke vzniku vozidla BR-XX.

 

Při výrobě vozidla BR-XX bylo využito tištěného kovového potrubí. I když se studentům vyhrát nepodařilo, vozidlo představili již na dvou evropských závodních okruzích.

Studenti z Brunelské univerzity se soutěže Formula Student zúčastnili již po dvacáté. Na oslavu svého dlouholetého působení se členové týmu rozhodli přijít s něčím neobvyklým a ambiciózním. Potrubí svého auta, doposud tvořeného pomocí uhlíkových vláken a hliníku, nahradili inovativní metodou výroby - 3D tiskem. Nově vzniklý design potrubí radikálně zvýšil efektivitu jejich vozu. Umožnil funkce jako dvoustupňové vstřikování paliva nebo vylepšení portů mezi výfukovým potrubím a motorem.

„Odborné znalosti a rady společnosti Renishaw o tom, jak z aditivní výroby udělat součást výrobního procesu, byly neocenitelné,“ říká Matthew Crouch, student strojního inženýrství a jeden z vedoucích týmu. Tiskárna typu RenAM 500Q, formou přidávání materiálu z kovového prášku, umožnila vytvořit unikátní design pro potrubí vozu. „Využívání aditivní výroby se rozšiřuje do stále více průmyslových odvětví,“ vysvětluje Joshua Whitmore, aplikační inženýr firmy Renishaw, „v mnoha případech nabízí jasné výhody oproti tradičním výrobním metodám tím, že výrobní proces můžete zjednodušit nebo zvýšit část jeho výkonu.“

Brunel Racing představili svůj vůz BR-XX na okruhu Silverstone ve Velké Británii a současně s tím i na závodní dráze v Itálii. Tištěné díly už v minulém roce využil tým z Polytechnické univerzity v Katalánsku ve Španělsku. Letos 3D tisk ve své výrobě použil také tým z univerzity Oxford Brookes.

Každým rokem Formula Student pořádá největší globální soutěž pro studenty designových oborů ze všech koutů světa. V rámci soutěže je proti sobě postaveno více než sto univerzitních týmů. Každý z nich sestavuje jednomístné závodní vozidlo, které musí být nejen bezpečné, ale i dobře ovladatelné, a především výkonné.

 
Publikováno: 22. 8. 2019 | Počet přečtení: 730