Nejmodernější lakovnu má Škodovka
Škoda Auto otevřela 22. srpna novou lakovnu v hlavním závodě v Mladé Boleslavi. Zařízení, jehož investice činila 214,5 mil. eur, patří k nejmodernějším a nejekologičtějším svého druhu v Evropě – řadu pracovních operací převezmou roboty.
Svou 35m výškou a sedmi patry je nová lakovna nejvyšší budovou v hlavním závodě Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Délka 276 m a šířka od 60 do 140 m vytváří podlahovou plochu o rozloze 25 094 m2 – zhruba stejnou jako tři fotbalová hřiště – a hrubý objem budovy odpovídá svými 828 058 m3 objemu 265 olympijských bazénů.
Do nového provozu, kde bude v cílovém stavu lakováno až 168 000 karoserií ročně, čímž se celková kapacita lakování zvýší na 812 000 ks ročně, bude vytvořeno více než 650 nových pracovních míst.
Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti Škoda Auto uvedl: „Otevření nové lakovny je pro nás rozhodujícím krokem k tomu, abychom byli schopni lépe uspokojovat trvale vysokou poptávku. Lakovna je rovněž důležitou součástí naší široce pojaté strategie GreenFuture, s níž náš podnik důsledně zaměřujeme na ekologii.“
K nejmodernějším technickým zařízením lakovny patří např. plně automatický dopravníkový systém pro jednotlivé karoserie během přípravy, a aplikace základního laku, který umožňuje zvolit procesní parametry individuálně pro každý vůz. Provést taková nastavení na míru u běžných lakovacích linek není možné z důvodu transportu karoserií na řetězových dopravníkových pásech. Veškerá data výrobního procesu se vždy elektronicky porovnávají s identitou příslušného vozu a bezdrátovým přenosem dat se posílají na individuální pracovní stanice, které na základě toho aplikují příslušný materiál.
Při výběru celého technického vybavení kladla automobilka mimořádný důraz na nízkou spotřebu energie. Příkladem je unikátní technologie sušení: Aby se při vypalování různých vrstev laku vyrovnávaly teplotní rozdíly mezi masivními, vysokopevnostními částmi karoserie a odlehčenými plechy, foukají centrální tepelné výměníky horký vzduch na přesně definovaná místa zevnitř. Tímto způsobem byla dosažena úspora energie při sušení vrstev laku až o pětinu.
Inovativní systém mokrého kartáčování, používaný pro čištění karoserie, umožňuje vypalovat těsnicí materiály a základní lak současně – tím se v zařízení ušetří celý jeden krok sušení – tedy nahřátí a ochlazení karoserie.
Stejně jako na stávajících lakovacích linkách používá Škoda Auto i v nové lakovně až na krycí lak výhradně vodou ředitelné materiály. Tato krycí vrstva sestává z 55 % z pevných látek a u každého vozu se spotřebuje o 210 g ředidel méně. Potřebné množství bezbarvého laku klesne o 17 %, na dva kilogramy na vůz. Celkově pět vrstev laku tvoří nakonec povlak o tloušťce ca 0,1 mm.
Nové technologie mají i výrazný ekologický přínos. Zbytkové částice laku se absorbují cestou takzvaného suchého odlučování. Při tomto postupu nahrazuje dosud používanou vodu mletý vápenec – tím nevzniká téměř žádný odpadní lakový kal. Systém čištění odpadního vzduchu mletým vápencem snižuje zbytky barev o více než 2 kg na karoserii. Použitý mletý vápenec a v něm zachycené barvy se následně termicky zhodnocují a používají se k odsíření zplodin z teplárny v dceřiné společnosti Ško-Energo. Touto technologií recykluje podnik až 80 % vzduchu použitého v lakovacích boxech, což výrazně snižuje spotřebu energie pro úpravu nasávaného čerstvého vzduchu. Nová lakovna disponuje také systémem, který termicky odstraňuje veškeré emise. Emise těkavých organických látek z procesu lakování se firmě podařilo snížit o 36 %. V nedávno zveřejněné Zprávě o udržitelném rozvoji automobilka doložila, že mezi lety 2010 a 2018 dosáhla při výrobě vozů snížení zátěže pro životní prostředí až o 56,1 %.