rossleor asseco murr

Rošáda na leteckém trhu

Boeing zřejmě po sedmi letech ztratí pozici největšího světového výrobce letadel. Za prvních sedm měsíců letošního roku dodal „jen" 258 letadel, což je o 38 % méně než ve stejném období loni. Airbus, jeho hlavní rival, 458 strojů.

 

Na výsledcích firmy se výrazně podepsala situace kolem dříve nejprodávanějšího letounu 737 MAX, který byl po dvou vážných nehodách, při nichž zahynulo přes 300 lidí, odstaven z provozu. Výrobce i aerolinky stále prodlužují lhůty, kdy se letadlo bude moct vrátit do služby. Kvůli růstu nákladů spojených s touto záležitostí za duben až červen vykázal Boeing dosud největší ztrátu. V případě přetrvávajícího zákazu létání strojů 737 MAX, Boeing varoval, že by mohl jejich výrobu omezit nebo úplně zastavit.

Na trhu širokotrupých dopravních letadel si však letos vede lépe než loni. Za prvních sedm měsíců dodal 24 strojů 777 a 90 letadel 787 Dreamliner, Airbus 60 letounů A350 a 24 strojů A330.

Do hry navíc vstoupí další konkurent, ruská firma Irkut, která na srpnovém veletrhu MAKS v Moskvě předvedla letoun MC-21-300 zcela nové generace (první po 10 letech od uvedení Superjetu 100). Stroj má zahájit komerční provoz v roce 2021. Svou kapacitou až 211 pasažérů a doletem 6400 km míří do segmentu, kde dříve dominovaly Boeing a Airbus. Výrobce už ohlásil 175 zakázek.

 
Publikováno: 5. 9. 2019 | Počet přečtení: 776