ČR se připravuje na éru vodíkové dopravy
V České republice by podle ministerstva průmyslu a obchodu mohlo v roce 2030 jezdit 60 tis. až 90 tis. aut na vodíkové články.
„Predikce pro rok 2030 se budou zpřesňovat po roce 2023, kdy se mají revidovat emisní limity CO2 pro osobní a lehké užitkové automobily. Vše se odvíjí od procenta snížení emisí u těchto vozidel ve srovnání s rokem 2021, a povinného podílu nízko- a bezemisních vozidel pro výrobce od roku 2030," uvedla mluvčí ministerstva Štěpánka Filipová.
Ministerstvo dopravy loni uvedlo, že v ČR by do roku 2023 mohlo vzniknout šest až osm čerpacích stanic na vodík. První tři pilotní projekty připravuje společnost Unipetrol, plánovány jsou v Praze, Litvínově a Brně. Nyní jsou ve stadiu získávání potřebných povolení a výběru dodavatelů. Firma chce vybudovat i vlastní zdroj pro výrobu vodíku. Další veřejná stanice vznikne v rámci ÚJV Řež. Německo ročně plánuje vynaložit do rozvoje vodíkových technologií 100 mil. eur (2,5 mld. Kč). Výstavbu vodíkových plniček mají podpořit dotace z Operačního programu Doprava z výzvy, která je pro podporu rozvoje infrastruktury vodíkových plnicích stanic určená.
Automobily na vodíkový pohon již sériově vyrábí např. Hyundai, Honda či Toyota, která letos v Evropě prodala 167 vodíkových vozů Mirai. Podle vyjádření českého zastoupení Toyoty, je firma připravena uvést jej na český trh, jakmile budou v Česku stát první čerpací stanice. Cena aut na vodíkové palivové články by se do deseti let měla vyrovnat ceně hybridních modelů.