Důležité složky do li-ion baterií
Lithium-iontové baterie jsou klíčovou technologií pro budoucnost osobní i nákladní dopravy. Jejich výroba prudce roste především kvůli trendu e-mobility. Zatímco v roce 2018 bylo na světě pro tyto účely vyráběno přibližně 64 % těchto baterií, do roku 2025 toto číslo vzroste na více než 85 %.
Jedním z důvodů je i stále se snižující jejich výrobní cena. Podle prognózy by náklady na li-ion bateriové systémy měly klesnout do roku 2020 do té míry, že vozidla s elektrickým pohonem budou plně konkurenceschopná těm se spalovacími motory.
Právě speciální odolné plasty, které vyrábí chemickotechnologická firma Lanxess, mají velký potenciál pro další rozvoj a zdokonalování li-ion baterií. To se týká jak vnitřku bateriového článku, tak i komponentů celých modulů, ale i součástek pohonného systému elektrických vozidel.
Lanxess také považuje lithium-iontové baterie za důležitý pilíř svého budoucího obchodu se speciálními chemikáliemi. Právě proto se v roce 2019 objevila na veletrhu Battery Show ve Stuttgartu vůbec poprvé s vlastním prezentačním stánkem. Připomeňme, že jde o největší evropskou akci pro inovativní technologie baterií a hybridních vozidel, na kterém byl i letos velkým tématem pokrok v oblasti těchto baterií. Například vysoce odolné plasty - polyamidy Durethan a Pocan od společnosti Lanxess, jsou ideální jako součásti li-ion baterií, elektrických pohonů vozidel a infrastruktury nabíjení. Dají se použít na kryty baterií, vysokonapěťové zástrčky, pouzdra řídicí jednotky, držáky článků či na vedení chladicí kapaliny.
Zvyšuje se i poptávka po speciálních chemikáliích
Co se chemikálií týče, Lanxess produkuje např. fosforečnan lithno-železnatý. Tato sůl je součástí buněčné katody a umožňuje mj. rychlé nabíjení baterie při vysokých nabíjecích proudech. Dalším příkladem jsou disperze Rhenofit CNT-4, které obsahují malé uhlíkové trubice. V buněčných katodách a anodách zajišťují zvýšení kapacity baterií a počet možných nabíjecích cyklů. Důležitým úkolem jsou také iontoměničové pryskyřice Lewatit. Používají se k výrobě niklu a kobaltu, jakož i vysoce čistého lithia. Všechny tři kovy jsou pak součástí katod.
Důležité pro elektromobilitu jsou i takzvané elektrolyty - roztoky nebo taveniny, které vedou elektrický proud. Masivní rozšíření výrobních kapacit pro li-ion baterie v Evropě rovněž zvýší poptávku po důležité součásti elektrolytu - hexafluorofosfátu lithném. Vyrábí se mimo jiné z kyseliny fluorovodíkové a chloridu fosforitého. A právě Lanxess je jedním z předních výrobců těchto dvou výchozích materiálů.