rossleor asseco murr

Průzkum ukazuje, zda budeme jezdit na vodík

Vodík jako palivo najde v dopravě uplatnění zejména pro soukromé jízdy na dlouhé vzdálenosti. Myslí si to 37 % respondentů letošního průzkumu analytické firmy Autovista Group. Pětina pak vidí uplatnění vodíkového pohonu u užitkových dopravních prostředků.

 

Třetí nejčastěji uváděnou odpovědí byla veřejná doprava (mimo automobilové), pro kterou hlasovalo přes 11 % respondentů. Tento směr potvrzují například plány firmy Viking Cruises, která již v roce 2017 oznámila záměr postavit celosvětové první výletní loď na kapalný vodík.

Automobilová hromadná doprava získala shodný počet hlasů jako řízení ve městě (po 6 procentech), přičemž pouze tři procenta respondentů byla toho názoru, že vodík by se nejlépe uplatnil ve vozidlech záchranného systému.

Vodíkový pohon nabízí rychlejší tankování a delší jízdní dosah nebo emise v podobě čisté vody. Technologie sice nedosahuje takové fáze vývoje jako elektromobily, nicméně automobilky zkoumají tuto technologii tak, aby mohly vozidla na palivové články (FCV) uvést na trh již v příští dekádě. Zástupci značek Toyota a Hyundai jsou na trhu již dnes.

Toyota má vodíkové auto, tahač i loď

Toyota již několik let úspěšně nabízí první sériový osobní automobil na vodíkové palivové články Mirai. V současnosti pracuje na druhé generaci, přičemž ta třetí již má mít cenu srovnatelnou s běžnými hybridy. Automobilka rovněž spolu s výrobcem tahačů Kenworth vyvinula a uvedla do provozu první kamion na vodík a také vyvinula první vodíkovou loď na světě Energy Observer.

Některé země již pomalu začínají vodíkovou infrastrukturu rozvíjet. Například britská vláda se zavázala do této oblasti investovat 23 milionů liber. V Česku je zatím jediná vodíková čerpací stanice v Neratovicích.

 
Publikováno: 26. 9. 2019 | Počet přečtení: 1140