rossleor asseco murr

Na letiště v Praze bude jezdit elektrotrolejbus

Do hromadné dopravy pronikají stále razantněji bezemisní či nízkoemisní vozy. Trendu pomáhají také evropské dotace, díky kterým probíhá v posledních letech v tuzemských dopravních podnicích jedna z největších obnov vozového parku v historii.

 

Evropská unie prostřednictvím Integrovaného operačního programu (IROP) podpořila tyto projekty již částkou téměř 6 miliard korun. V elektromobilitě českých MHD vyniká např. Hradec Králové, kde podíl vozů na elektřinu činí již 50 % celé flotily. V Hradci Králové a Pardubicích mají navíc i dlouhou tradici trolejbusové dopravy. Nově trend využití alternativních pohonů posiluje ale také v Olomouci, Českých Budějovicích, Jihlavě, Ostravě, Brně, ale i v Praze či dalších městech. Velmi důležité jsou tyto kroky na území tzv. uhelných regionů, Ústeckého, Karlovarského a Moravskoslezského kraje, které mohou nyní žádat finanční prostředky z EU v rámci aktuálního projektu „Nízkoemisní a bezemisní vozidla pro uhelné regiony."

V Brně zase jezdí polovina všech autobusů na zemní plyn, v Ostravě je to více než třetina a místní hromadná doprava využívá také elektrobusy. Praha nezůstává pozadu a její městská doprava se v blízké době rozšíří několik desítek bateriových trolejbusů a elektrobusů.

V minulých dnech zástupci hlavního města představili plán elektrifikované linky na trase z Nádraží Veleslavín - Letiště. Na této lince se plánuje využití parciálních trolejbusů, které mohou jet část trasy bez trolejového vedení jen na baterky. Zajímavostí je, že trolejbusová doprava v Praze měla tradici už od počátku minulého století a skončila až na začátku sedmdesátých let.

„V České republice probíhá za přispění evropských dotací v posledních letech jedna z největších obnov vozového parku dopravních podniků. Dopravci získávají až 85 % spolufinancování na trolejbusy, tramvaje, bateriové a palivočlánkové elektrobusy nebo plynové autobusy s motory na CNG a LNG. Celkem bylo pořízeno již 700 nízkoemisních či bezemisních vozů a další jsou na cestě,“ říká Helena Miškovičová, ředitelka Sekce administrace programů IROP Centra pro regionální rozvoj ČR.

 
Publikováno: 4. 10. 2019 | Počet přečtení: 756