Kamera s AI je lepší než naše očí
Automatizované řízení postupně poskytuje řidiči stále více a více pomoci. Cílem je, aby vozidlo mohlo převzít úplnou kontrolu. Bosch chce, aby auta byla lepšími řidiči, než jsou lidé a tak zvyšuje bezpečnost na silnicích.
Technika proto musí pracovat spolehlivěji než člověk,“ říká člen představenstva společnosti Bosch Harald Kröger. To představuje velkou výzvu, hlavně v rámci vnímání okolí. Jenom tehdy, když automatizované vozidlo v každém okamžiku spolehlivě ví, co se děje v jeho okolí, může zvolit správnou jízdní strategii a především bezpečnou jízdní strategii. Při vnímání okolí vsází Bosch na různé principy senzorů, mj. na ultrazvukovou, radarovou a video techniku. Pokud jde o konstrukci a fungování, kamery se co nejvíce přibližují lidskému oku, a představují tak neocenitelný přínos pro automatizované řízení. V současnosti již také hrají klíčovou roli u asistenčních systémů pro řidiče.
Společnosti Bosch se nyní podařilo pozdvihnout kamerovou techniku v automobilu na novou úroveň. Bude se používat v prvních vozidlech již v roce 2019. Díky kombinaci spojení hned několika způsobů k rozpoznávání objektů a umělé inteligence bude vnímání okolí výrazně spolehlivější a doprava na cestách bezpečnější. Bosch tak usiluje o vedoucí postavení na trhu a chce v oblasti kamerové techniky udávat krok.
Mezi viděním a vnímáním existuje velký rozdíl
Vozidla s asistenčními systémy, automatickým nouzovým brzděním a možností automatizované jízdy, musí být schopny vidět všechny objekty ve svém okolí. Navíc musí bleskově rozpoznat, zda a které objekty jsou pro ně a pro jejich vlastní jízdní strategii relevantní. Stejně rychle musí auto rozpoznat, a tedy vnímat, jak na relevantní objekty zareagovat. Má brzdit, vyhnout se nebo může pokračovat v jízdě? Na rozdíl od lidského oka byla nová monovideokamera MPC3 optimalizovaná na zvládání takových rozhodnutí. Vidění a vnímání jsou totiž pro nás lidi dvě různé věci. I když jsou naše oči bezpochyby zázrakem přírody, máme svá slabá místa ve vizuálním vnímání: jenom proto, že něco vidíme, to ještě neznamená, že to také rozpoznáme, a tedy vnímáme. Například mnoho účastníků dopravních nehod po kolizi uvádí, že se sice podívali směrem k druhému účastníku nehody, ale nevšimli si jej. Odhaduje se, že tento jev se vztahuje až na 50 % nehod na silnicích. Nová kamera Bosch lidské oko v tomto bodě předstihla také proto, že se neunaví, a i po několikahodinové jízdě funguje stále tak, jako na prvním kilometru.
Technologie umožňuje nové a vylepšené systémy
Největším plusem nové technologie je spolehlivé rozpoznávání objektů – díky spojení hned několik způsobů rozpoznávání. Využívá se přitom mimo jiné také umělá inteligence: inženýři ze společnosti Bosch přizpůsobili kameru tak, aby spolehlivě rozpoznala, jestli je krajnice sjízdná nebo ne, např. i když na vozovce chybí značení jízdních pruhů. Inteligence kamery je založená na know-how společnosti Bosch a je integrovaná do čipu japonské firmy Renesas, známého jako V3H. Zlepšuje také již
existující asistenční systémy pro řidiče a rozšiřuje spektrum jejich použití. Například by mohlo dojít ke zlepšení automatických systémů nouzového brzdění a zamezit tak střetu vozidla s různými druhy zvířat. Navíc se zvyšuje spolehlivost při zahájení nouzového brzdění, protože kamera dokáže vnímat i hůře viditelné chodce. Z inovace Bosch profituje rovněž dopravní značení. Nová kamera Bosch dokáže díky optickému rozpoznávání znaků spolehlivě přečíst text nebo čísla na dopravních značkách a informace předat řidiči zobrazením na palubní desce.