asseco Aimtec murr

Přední a vnitřní kamera pro autonomní jízdu

Mezi hlavní výzvy v oblasti autonomní jízdy je bezpečný přechod z automatizovaného na ruční řízení. K dosažení toho musí být zajištěn nejen výhled z vozu, ale i do něj. Záměrem je zajistit komplexní systém, který sleduje dopravní situaci, chování ostatních účastníků provozu a také stav řidiče.

 

K bezpečnému přechodu na ruční řízení může totiž dojít jen v případě, že informace z dopravy nekolidují se situací v interiéru. Technologická firma Continental proto vyvinula vhodné řešení: Jeho základem je infračervená kamera monitorující situaci ve voze a kamera pro sledování provozu. Systém má přehled o dění na sedadle řidiče i spolujezdce a nepřetržitě vyhodnocuje, zda řidič nebo řidička může převzít řízení, a současně sleduje dopravní situaci před vozem.

Údaje z kamer průběžně zpracovává specializovaný software, který dokáže zjistit, zda se řidič věnuje jízdě, nebo jej něco rozptyluje, jestli se otočil k dětem na zadních sedadlech, používá telefon nebo zda má ruce na volantu. „Díky novému kamerovému systému si vozidlo i řidič navzájem uvědomují jeden druhého. Smyslem je posílení vzájemné důvěry. Člověk si díky tomu může být jistý, že moderní technologie nepředá svoji zodpovědnost za řízení nenadále a bez jakéhokoli varování, ale že k přechodu na ruční řízení dojde za jasně stanovených a srozumitelných podmínek,“ říká Georg Binder ze společnosti Continental.

Komplexní kamerový systém

Continental disponuje širokou nabídkou kamerových systémů, nabízí tedy řadu možností, jak zajistit požadované funkce podle potřeb jednotlivých zákazníků. Kromě modulárních systémů lze využít i v současnosti používaná instalační místa. Takzvaná kamera s označením „Road AND Driver“ se nachází nad vnitřním zpětným zrcátkem z vnitřní části čelního skla. Montuje se na stejné místo jako běžné kamery, jejichž objektiv míří na silnici, a poskytuje údaje pokročilým asistenčním systémům. Kamery představují základní součást takových systémů a znamenají také nezbytný prvek u zařízení pro autonomní jízdu. Nová generace kamer má vynikající možnosti nočního vidění a vysoké rozlišení, které se nyní pohybuje mezi jedním a osmi megapixely, úhel záběru činí 125 stupňů. Díky tomu lze zaregistrovat účastníky křížící jízdní dráhu mnohem dříve než dosud. Vedle běžných procesů pro počítačové sledování lze použít neuronové sítě, umožňující rozšíření podle úrovně dostupného hardwaru.

Kamera sledující provoz může být spojena s vnitřní kamerou, která dokáže zjistit polohu řidiče, směr jeho pohledu a polohu rukou. Takový systém lze považovat za předpoklad pro uvedení vozů s autonomním řízením do běžného provozu. Důvodem je skutečnost, že autonomní řízení bude možné zavést pouze tehdy, pokud bude zajištěn bezpečný a spolehlivý přechod mezi „automatizovaným“ a „ručním“ režimem jízdy. Řidiči si musí osvojit důvěru v to, že vozidlo předává odpovědnost pouze v případě, kdy jsou plně připraveni ji přijmout.

Monitorování interiéru zlepšuje funkci zádržných systémů

Data z vnitřní kamery však neslouží pouze k bezpečnému přechodu na ruční řízení. Pomocí softwarové funkce (Occupant Safety Monitor - Kontrola bezpečnosti posádky) je možné toto zařízení využít také k přizpůsobení prvků pasivní bezpečnosti, jako jsou bezpečnostní pásy nebo airbagy. Například aktivace airbagů může být upravena podle aktuální polohy osob v interiéru, aby se zvýšil ochranný účinek během nehody.

Důležitým hlediskem vnitřního monitorovacího systému kamery je skutečnost, že data se vyhodnocují, ale neukládají. „Důraz je kladen pouze na interpretaci aktuální situace ve vozidle, aby byla zajištěna bezpečnost cestujících a ostatních účastníků silničního provozu,“ zdůrazňuje Andreas Forster, manažer oddělení Next Generation Technology.

Monitorování řidiče – součást Euro NCAP

Organizace na ochranu spotřebitelů Euro NCAP, zabývající se nárazovými testy a hodnocením bezpečnosti vozidel, zahrnula téma monitorování řidiče a takzvaného hlídání novorozenců nebo dětí do programu dalšího zvyšování bezpečnosti v dopravě jako příspěvek k programu Vision Zero. Jeho cílem je v budoucnosti zabránit zraněním nebo fatálním úrazům a také dopravním nehodám. Díky novému kamerovému systému společnosti Continental lze omezit např. nebezpečí spojená s rozptylováním, únavou nebo zapomenutím dítěte ve vozidle. Získané údaje představují cenný základ pro co nejvhodnější reakci na rizikovou situaci.

Euro NCAP v této oblasti dosud neoznámilo další kroky, ale již nyní je zřejmé, že tyto nové požadavky na zvýšení bezpečnosti budou muset být plněny buď od roku 2020, nebo 2022.

 
Publikováno: 8. 10. 2019 | Počet přečtení: 1014