asseco Aimtec murr

Swietelsky Rail CZ pracuje v pražském metru jen v noci

Celkem 556 dřevěných pražců za betonové mění v pražském metru společnost Swietelsky Rail CZ na jedné z kolejí mezi stanicemi Vyšehrad – Pražského povstání a I. P. Pavlova – Vyšehrad.

 

Práce trvají od 12. do 28. října a jsou součástí třetí etapy. Už o Velikonocích se měnilo 326 pražců mezi stanicemi Budějovická a Pankrác a začátkem prázdnin dalších 500 mezi stanicemi Pankrác a Pražského povstání.

„Jde o pokračování prací na trase C, kde dřevěné pražce pamatují ještě 70. léta, kdy se metro stavělo. Část jich už seschla a oddělila od podkladního betonu. Jiné kvůli vlhkosti, prosakující do tunelu, začaly trouchnivět. Na těchto pražcích je pak obtížné udržet rozchod a do budoucna garantovat udržení geometrické polohy koleje,“ vysvětluje Tomáš Valík, ředitel závodu Stavby Západ společnosti Swietelsky Rail CZ. Ta zakázku pro Dopravní podnik hl. m. Prahy zajišťuje ve sdružení s firmou Edikt.

Od 12. do 20. října probíhaly přípravné práce, zahrnující např. povolování upevňovadel, řezání kolejnic, vyřezávání a vybourání části dřevěných pražců. V dalších dnech od 21. do 25. října se pracuje pouze v nočních výlukách. To se už mění část samotných pražců.

„Během prodlouženého víkendu od 26. do 28. října pak nastane nepřetržitá výluka obou kolejí v úseku Muzeum – Pražského povstání. V této době se vymění převážná část pražců, včetně svařování kolejnic a finálního úklidu, aby na konci výluky bylo vše hotovo a mohla se zrušit pomalá jízda a jezdit plnou rychlostí,“ říká stavbyvedoucí Jan Hrazdira. Podle něho je potřeba se na takovou stavbu chystat s dostatečným předstihem, aby bylo co nejvíc materiálu zkompletováno a v tunelu se už „pouze“ vše usazovalo a montovalo na místo. Přitom materiál lze navážet a vyvážet pouze tunely metra od 1.00 do 3:30 hodin, kdy je zastaven provoz v sousedních úsecích.

Měnit pražce ve stísněném podzemí a na běžné železnici není stejné. Celý kolejový rošt, tedy kolejnice s pražci, je v metru zabetonován. To na železnici leží pražce ve štěrku. Na běžné železnici lze pražec třeba vytáhnout z boku. Aby se vyndal v metru, musí se demontovat obě kolejnice i se třetí napájecí, rozříznout ho na tři části a vylomit. Je to řádově obtížnější než na běžné železnici. Prostě dřina,“ říká Valík.

Většina prací se dělá ručně. Zvláště když každý z původních dřevěných pražců má trochu jiný tvar, a proto se otvor pro vložení nového betonového pražce musí ručně opracovat, aby dobře zapadl. Kolejnice se nemění. K tomu dochází podle opotřebení.

 
Publikováno: 22. 10. 2019 | Počet přečtení: 786