Systém 3D panelů chránící silnici je u nás použit poprvé
Vytíženou silnici I/35 u Moravské Třebové před uvolněnou zeminou a kameny ze skalního svahu chrání poprvé v Česku systém 3D panelů, ochranných sítí a dřevěných palisád. Zakázku za zhruba 15 milionů korun na ploše asi 2000 m2 dokončil závod Speciální stavby společnosti Swietelsky stavební.
Nová technologie od rakouské firmy Krismer spočívá v pokrytí svahu kotvenými 3D panely, vyplněnými kamenivem. Její výhodou je, že ji lze pokládat i na svahy tvořené nesoudržným materiálem, které se sypou.
„Při použití tradičních ocelových ochranných sítí s georohoží často dochází k vyplavování sypkého materiálu do sítě a dole ve svahu se pak tvoří „napěchované měchy“. U 3D panelů se to nestane. Tato technologie však vyžaduje rovný podklad. To je její nevýhoda,“ vysvětluje Lukáš Svrčina, vedoucí projektu závodu Speciální stavby Swietelsky stavební, který na projektu pracoval od června.
Systém tvoří ocelové prolisované plechy opatřené protikorozní ochranou. Ty se uloží na svah a upevní pomocí hřebíků vrtaných v pravidelném rastru, podložek a matek. Vše jistí ocelová lana. Takto připravený systém se vyplní kamenivem frakce 32/63. To se ukládá jak strojně, tak ručně pomocí lezecké techniky. U Moravské Třebové je vše ještě překryto geomříží a hydroosevem.
Swietelsky stavební zde nasadil také unikátní speciální stroj, který dovede dělat vrty až na vzdálenost 35 metrů. Firma si ho nechala postavit na zpevněném podvozku Mercedes-Benz Arocs 8x6 a vybavit dálkově ovládanou hydraulickou rukou Palfinger a vrtací soupravou Sandvik. Vozidlo za zhruba 14 milionů korun umí manipulovat i s těžkými břemeny a jeho extrémní dosah umožňuje, aby při práci stálo mimo vozovku a neomezovalo dopravu v místě prací.
„Poptávka po zpevňování skalních bloků u veřejných komunikací v Česku i na Slovensku stále roste a my jsme chtěli mít speciální stroj, který omezí náročnou práci lezců se speciální technikou. Práce je nyní rychlejší a bezpečnější,“ dodal.