asseco Aimtec murr

Také Volvo v elektrickém provedení se bude dobíjet bez kabelů

Švédská automobilka Volvo spolupracuje na novém výzkumném programu bezdrátového dobíjení elektromobilů s belgickými technologickými a vývojovými specialisty ze státem vlastněné firmy Flanders’ Drive.   

 

Snaží se vyvinout systém umožňující dobíjet první elektrický model švédského výrobce bez potřeby kabelů či elektrické zásuvky. Volvo už vyrábí malou sérii 250 kusů modelu C30 v elektrickém provedení, které by měly být dodány zákazníkům do konce letošního roku. Jsou první fází ambiciózního elektrifikačního programu značky s názvem „Drive towards Zero“, jež by měl vyústit do roku 2020 v kompletní řadu elektrických a hybridních „plug-in“ vozidel.
První vlaštovkou v novém programu elektromobility švédského výrobce je Volvo C30 Electric. Je koncipováno jako komfortní a bezpečný standardní vůz sportovního střihu, s dojezdem na jedno nabití zhruba 150 km a dosahující maximální rychlosti 130 km.h-1. A právě tento model byl dodán firmě Flanders’ Drive k modifikaci na induktivní dobíjení, což je formálním startem projektu pod kódovým označením CED (Continuous Electric Drive). Dalším účastníkem projektu je autobusový výrobce Van Hool a výrobce tramvají Bombardier.
Při bezdrátovém nabíjení technologií známou také jako induktivní nabíjení se využívá nabíjecí deska uložená pod povrchem vozovky, např. na místě, kde je vůz doma zaparkován. Nabíjecí desku tvoří cívka, která vytváří magnetické pole. Když je vůz zaparkován nad nabíjecí deskou, energie z ní je (bez fyzického kontaktu) přenášena do indukčního sběrače vozidla.
Nabíjení bateriového kompletu ve velikosti vyhovující pro Volvo C30 Electric-24 kWh-i by mělo zabrat zhruba hodinu a 20 minut, pokud je baterie zcela vybitá. To je mnohem méně, než současná běžná nabíjecí doba 8 – 10 h potřebná k obvyklému nabíjení s 16ampérovou přípojkou.
Bezdrátové nabíjení by mělo pomoci elektromobilům získat více pozornosti ze strany prodejců s tím, že učiní elektromobily příjemnějšími na používání a doplňování energie. „Cílem je přirozeně učinit pohodlné jak vlastnictví, tak používání elektromobilů,“ konstatuje projektový manažer divize speciálních vozidel firmy Volvo Johan Konnberg.

 

 
Publikováno: 11. 12. 2011 | Počet přečtení: 1628