Automobil, který komunikuje se semafory
Jaká barva bude svítit na dalších semaforech, pokud budu pokračovat v jízdě touto rychlostí? Odpověď na tuto otázku již nebude dávat řidiči jeho intuice, nýbrž vyspělá technologie, která propojuje vozidla s dopravní světelnou signalizací a centrem pro řízení dopravy, aby mohli řidiči předvídat budoucí stav semaforů. Systém ale nefunguje při vyšší než povolené rychlosti.
Projekt vedený společností SEAT je realizovaný ve spolupráci se španělským Generálním ředitelstvím pro dopravu DGT, magistrátem Barcelony a společností ETRA (Electronic Traffic). Umožňuje také zasílání informací o nehodách na dálnicích přímo do vozidel bez nutnosti používat informační panely. Automobily jsou vzájemně propojeny s infrastrukturou prostřednictvím cloudu a bezdrátové komunikační sítě s latencí 300 milisekund.
Vozidla propojená se semafory
Vozidla, používaná v tomto pilotním projektu, jsou vybavena nezbytnou technologií, která umožňuje jejich propojení s okolím a přijímání informací, ukládaných Generálním ředitelstvím pro dopravu (DGT) do cloudu. Řidič díky tomu může v reálném čase předvídat, co jej zanedlouho čeká. „Nové síťově propojené automobily SEAT v tomto projektu přijímají z centrálního cloudu Generálního ředitelství pro dopravu nejaktuálnější dopravní zpravodajství v reálném čase, včetně informací zobrazovaných na dálničních panelech nebo stavu semaforů ve městech,“ vysvětluje Jordi Caus, vedoucí oddělení konceptů pro městskou mobilitu ve společnosti SEAT.
Je čas začít zpomalovat, na semaforu se brzy objeví červená. Jedna část projektu se věnuje propojení automobilů se semafory. „Semafory odesílají signál do cloudu o svém aktuálním stavu a o době, za kterou dojde k jeho změně. Vůz tuto informaci obdrží, interpretuje ji a upozorní řidiče na blížící se stav v závislosti na rychlosti jízdy. To je užitečné, když se zanedlouho objeví na semaforu červená, protože řidiči pak mohou začít zpomalovat dřív, než k němu dojedou,“ říká Jordi.
Jak to funguje?
Pokud se vozidlo přibližuje k semaforu, objeví se na displeji zpráva s upozorněním, že bude na systému světelné signalizace, až k němu řidič dojede, svítit červená, zelená nebo žlutá. Systém uskutečňuje výpočet na základě vzdálenosti vozidla od semaforu a rychlosti jízdy. Důležitým aspektem pro bezpečnost je skutečnost, že systém funguje pouze za předpokladu, že vozidlo nepřekračuje rychlostní limit. V opačném případě nebude systém řidiče upozorňovat. „Systém ve vyšších rychlostech nefunguje, což je velmi důležité pro bezpečnost silničního provozu. Má to být doplňkový nástroj, který umožní motoristům plynulejší jízdu,“ ujišťuje Manuel Valdés, vedoucí oddělení magistrátu Barcelony pro mobilitu a infrastrukturu.
Informační tabule ve voze
V současnosti je ve Španělsku v provozu 2000 informačních panelů, které poskytují řidičům informace o dopravě, povětrnostních podmínkách nebo práci na silnici či nehodách. Nový systém umožňuje veškeré uvedené informace zobrazovat přímo na displeji uvnitř síťově propojených vozidel na jakémkoli místě silniční sítě. Podle Jorgeho můžeme dosáhnout stejných cílů jako s variabilními informačními tabulemi na dálnicích, ale nyní lze tyto informace přenášet přímo do automobilů, ať jsou kdekoli.
Dodavateli informací budou navíc i síťově propojené automobily a samotní uživatelé. Kdokoli s informacemi o tom, co se děje na silnici, je může sdílet s ostatními uživateli, aby se včas dozvěděli o případné události v místě, k němuž se přibližují.