rossleor asseco murr

Nové výrobky pro motocykly

Inovace Continental, které představil v Miláně, zahrnují služby, založené na cloudu, řešení pro digitální propojení se snadnou integrací do stávajících systémů, všestranný kamerový systém nebo multifunkční řídicí jednotky motoru.

 

Na motocyklovém veletrhu EICMA v Miláně se mohli návštěvníci na stánku společnosti Continental poprvé setkat s logem nové značky. Dosavadní divize Powertrain byla vyčleněna z koncernu jako samostatná společnost a dostala nový název Vitesco Technologies. Ta disponuje nabídkou pokrokových výrobků pro svět motocyklů a různé sportovní disciplíny, od řídicích jednotek motoru a mnoha čidel nebo aktuátorů až po palivové a výfukové systémy. Jednotlivé prvky vycházejí vstříc specifickým požadavkům různých trhů a splňují nejnovější emisní normy, jako je Euro 5 (v platnosti od ledna 2020), China 4 včetně palubní diagnostiky (tzv. OBD, v platnosti od července 2019) a Bharat 6 včetně OBD (v Indii vstoupí v platnost v dubnu 2020). K tomu se firma intenzivně zabývá elektrickým pohonem pro jednostopá vozidla. Jako první přichází systém, který dokáže nahradit spalovací motory o zdvihovém objemu do 150 cm3 moderním 48V pohonným ústrojím. Jeho sériová výroba se spustí již zanedlouho.

Řídicí jednotky motoru s přídavnými funkcemi

Svými novinkami se Vitesco zaměřuje na nejnovější generaci řídicích jednotek motoru pro jednoválcové motory o objemu 50 až 250 cm3 určených především pro Asii. V jednotce Air Module se nacházejí všechny nezbytné součásti pro ovládání spalovacího motoru. Její kompaktní rozměry umožnily vše podstatné zabudovat přímo do tělesa škrticí klapky. Vzhledem k tomu, že na asijských trzích se kvůli přísnějším emisním předpisům stává standardem vstřikování paliva, představuje Vitesco novinky určené právě pro země tohoto regionu: řídicí jednotku M4L, která se již sériově vyrábí v Číně, a M4A spolu s M4B, které se začnou prodávat v Indii v roce 2020. Tyto nové systémy jsou mimořádně kompaktní a robustní a stanovují nová měřítka v poměru užitné hodnoty a ceny. Jejich mikroprocesor navíc rozšiřuje možnosti pro jejich uplatnění. Modul M4L prošel dalším vylepšením a nyní obsahuje rozhraní bluetooth. S pomocí nové aplikace si může jezdec na svém chytrém telefonu zobrazit průměrnou rychlost a spotřebu paliva, ale také vyvolat údaje z paměti DTC, kde jsou uloženy diagnostické parametry. Verze M4L_BLE obsahuje také prvky pro bezklíčkové spuštění motoru a sdílení klíčků od motocyklu. Další verze jednotky M4 mají ještě pokročilejší vlastnosti. Například M4A dokáže sdílet data v rámci sítě CAN a vrcholný model M4B využívá data z čidla náklonu, navíc v případě pádu motocyklu samočinně odpojí dodávku paliva.

Všestranný kamerový systém pro motocykly

Continental uvedla první kamerový systém pro jednostopá vozidla. Systém se skládá z kamery s pokročilou ochranou proti prachu a stříkající vodě ve spojení s výkonnou řídicí jednotkou (ADCU), která je výborně disponovaná k tomu, aby zpracovala i další funkce systému ARAS. Toto řešení s velmi kompaktní kamerou umožňuje snadné začlenění objektivu do přední částí motocyklu, zatímco miniaturní řídicí jednotka může být uložena např. pod sedlem, což ve vývojové fázi dává výrobcům značnou flexibilitu. To samé platí také pro využití nového systému, protože celé zařízení je navrženo tak, aby s pomocí kamery postupně umožnilo další vylepšení stávajících jízdních asistentů systému ARAS na bázi radaru.

Kamerový systém je schopen detekce objektů, dokáže určit polohu motocyklu v jízdním pruhu a obsahuje i další funkce, jako je čtení dopravních značek nebo inteligentní přepínání dálkového světla. Mezi systémy, které v současnosti využívají radarové snímače a jejichž funkčnost lze dále zlepšit pomocí kamery, patří adaptivní tempomat nebo urychlovač brzdného účinku. Díky spojení obou těchto detekčních technologií lze překážky na silnici odhalit precizněji než doposud, protože systém neustále vyhodnocuje situaci před motocyklem v řádu milisekund.

Digitálně propojené služby pro smartphony

Mnoho jezdců na motocyklech umisťuje své chytré telefony do držáků u řídítek a používá je jako navigaci. Displeje těchto zařízení však nejsou vždy zcela dobře čitelné, často překrývají některé přístroje a jsou více náchylné k poškození. Společnost Continental proto přichází s řešením pro digitální propojení s chytrým telefonem. Stačí navázat spojení mezi motocyklem a cloudovým serverem Continental a požadované údaje se poté zobrazují přímo na přístrojovém panelu motocyklu.

Continental dále uvádí novou službu, která je zatím ve fázi studie. Jde o systém eHorizon, který jezdce varuje před nebezpečím na silnici, jaká představují např. úseky s kluzkou vozovkou. Pro tyto účely se analyzují údaje o počasí a data o stavu a charakteru vozovky. Do budoucna se počítá také s výstupy z palubních systémů.

 
Publikováno: 6. 12. 2019 | Počet přečtení: 691