asseco Aimtec murr

Nová šance pro autisty

S počátkem letošního roku vstoupil na český trh i nový přípravek, který může pomoci usnadnit život autistům – Neurax Biotic Spectrum je první psychobiotikum s prokázaným účinkem při poruše autistického spektra.

Novinku představila ve spolupráci s odborníky z Mikrobiologického ústavu AV ČR královéhradecká farmaceutická firma Neuraxpharm, která vyrábí léky a doplňky stravy, mezi něž je zařazen i přípravek Neurax Biotic Spectrum.

Pro většinu nezasvěcených bude asi překvapením, že střevní neuronová síť je vlastně jakýsi náš druhý mozek – lidský trávicí trakt obsahuje po mozku totiž nejvíce mozkových spojení (neuronů) – na 100 milionů nervových buněk a také více než 1013 mikroorganismů, včetně více než tisícovky různých druhů bakterií. Osa mikrobiom (tj. osazení našeho těla bakteriemi, které se vyskytují doslova na všech částech povrchu lidského těla, vnějšího i vnitřního) – střevo – mozek, a jejich vzájemná interakce tak významně ovlivňuje nejen trávení a imunitní systém, jak je obecně známo, ale i naši psychiku – což si však většina z nás neuvědomuje. A střevo autistů má určité odchylky od běžných lidí.

A právě na tuto skutečnost je zaměřeno působení nového přípravku, který v sobě obsahuje jako účinnou látku Lactobacillus Plantarum PS128, jehož úkolem je udržovat normální činnost střevní mikroflory (která je mimochodem u každého člověka rovněž specifická, podobně jako otisky prstů), a tím i normální činnost osy „mozek-střevo“.

Tento kmen, i když z hlediska medicínských účinků není absolutně nejúčinnější, byl vybrán cíleně kvůli dobrým možnostem své kultivace (což je obecně právě jeden z hlavních problémů laktobacilů s vyšší účinností – lidský mikrobiom, což je vlastně jakýsi druhý genom tvořený bateriemi, jimiž je osídleno naše tělo, je složen ze 70 % bakteriemi nekultivovanými). Nicméně i tak prokázal Lactobacillus Plantarum PS128 při klinických testech schopnost zmírňovat hlavní i přidružené symptomy poruchy autistického spektra u dětí, a tím se kvalifikoval mezi vhodné kandidáty na výrobu certifikovaného přípravku pro jejich zvládání. Je to jedna z vědecky nejlépe dokumentovaných živých aktivních bakterií. V rámci klinických studií prokázal tento kmen řadu pozitivních vlastností. Má totiž jednu z nejvyšších schopností dopovat hladinu serotoninu a dopaminu, což jsou látky označované jako tzv. hormony štěstí, které produkuje mozek a pomáhají vytvářet pocity pohody – a obdobně jako mozek to dokážou i zmíněné bakterie Lactobacillus Plantarum PS128, obsažené v našem trávicím traktu.

Podstatná je i skutečnost, že novinka byla vyvinuta speciálně pro možnost užívání dětmi od tří let výše, což je v případě autistů kategorie, jejichž rodiče trpí s tím spojenými komplikacemi asi nejvíce – zvládat symptomy, jako je úzkost, hyperaktivita, impulzivita či vzdorné chování dítěte, které je stále v opozici, je doslova nadlidský úkol. Nyní jim tak přichází na pomoc prostředek s prokázaným účinkem – u studie byly zaznamenány již při čtyřtýdenním užívání významný pokles skóre úzkosti, problémů spojených s myšlením a porušováním pravidel, snížení hyperaktivity a impulzivity a zlepšení v oblasti interakce a komunikace ve srovnání s kontrolní skupinou užívající placebo.

Publikováno: 11. 2. 2020 | Počet přečtení: 3372