rossleor asseco murr

DEL zkonstruoval výrobní linku pro pyrodiskonektory

Českým firmám přibývají zahraniční zakázky týkající se elektromobility. Inženýrská společnost DEL ze Žďáru nad Sázavou se aktuálně věnuje řešením pro bezpečnější provoz elektrických vozů.

 

Navrhla a zkonstruovala automatizovanou výrobní linku pro tzv. pyrodiskonektory, tedy zařízení, které při nehodě odpojí baterii elektromobilu od zbytku vozu. Slouží tak jako prevence vzniku požáru nebo úrazu elektrickým proudem.

Díky nové semiautomatické lince přibývá v České republice výroba dílů určených pro elektromobily zahraničních výrobců. V tomto případě pochází koncový odběratel produktů vyrobených na lince ze Spojených států amerických. Dodávat mu je bude díky ní firma PATVAG, člen rakouského holdingu Hirtenberger, z jihomoravských Brankovic.

Díly pro větší bezpečnost elektromobilů

Ve Žďáře nad Sázavou začátkem letošního roku vznikl jak konstrukční návrh, tak i samotná poloautomatická linka, která dokáže během jedné směny vyrobit až 400 „odpojovačů“. „Jde o zařízení, které v případě nenadálé události či nehody odpojí baterii elektromobilu od zbytku vozidla. Tento bezpečnostní prvek má za úkol zamezit vzniku požáru nebo předejít úrazu elektrickým proudem,“ vysvětluje Zdeněk Králíček, obchodní ředitel společnosti DEL. Hlavní princip dílu spočívá v tzv. iniciátoru. „Tato technologie je podobná té, která se používá u airbagů. Iniciátor v případě nárazu exploduje v diskonektoru a přeruší vedení mezi baterií a ostatními částmi vozu,“ doplňuje Zdeněk Králíček.

Roboty na lince hlídá kamera

Výroba odpojovačů na nové lince probíhá od začátku až do konce. Tedy od usazení dílu přes nanesení silikonu, vložení iniciátoru a sesazení komponent až po lepení štítků s QR kódy. „Jedním z hlavních požadavků klienta byl absolutní dohled nad procesem výroby, důraz na kvalitu a kontrolu každého výrobního kroku. Vedle dvou robotů, automatizovaného stolu či řízeného šroubováku proto k lince patří hned tři kontrolní kamerová stanoviště,“ říká Petr Jagoš, specialista na kamerové systémy z DEL. Měřicí stanice v jedné z finálních pozic linky také měří odpor každého iniciátoru a ověřuje tak jeho funkčnost.

Vlastní nabíjecí stanice elektromobilů

Žďárská firma se zabývá i plně automatizovanými linkami pro výrobu dalších součástek elektromobilů. Patří mezi ně např. pracoviště pro svařování karosářských dílů vozů automobilky Volkswagen. Ve spolupráci s dceřinou společností NES navíc vyvinula samoobslužné nabíjecí stanice, včetně „rychlonabíječky“ schopné dobít baterii vozu na 80 % kapacity během 20 až 30 minut. „V oblasti eMobility máme poměrně široký záběr. Vedle návrhu a realizace linek pro výrobu dílů tedy dokážeme elektromobily také nabíjet,“ dodává Jiří Kabelka, výkonný ředitel společnosti DEL, který zároveň působí jako předseda představenstva Národního centra Průmyslu 4.0.

 
Publikováno: 13. 4. 2020 | Počet přečtení: 710