Nejstarší vzdělávací projekt pokračuje on-line
V důsledku koronavirové pandemie byly letos v březnu poprvé od roku 2000 přerušeny osvětové besedy Energie – budoucnost lidstva, nejstaršího vzdělávacího projektu společnosti ČEZ. Od dubna ale program pokračuje on-line.
Prostřednictvím videokonferencí tak každý den několik desítek žáků a studentů základních a středních škol diskutuje o energetické budoucnosti a s lektory z českých univerzit, výzkumných pracovišť i energetického byznysu hledají odpovědi nejen na to, jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých zdrojů energie, ale i na složitější otázky. Například jestli je reálné zvyšovat životní úroveň lidí bez růstu spotřeby energie, jaké zdroje umožní uspokojovat rostoucí energetický hlad lidstva, aniž by to vedlo ke zničení planety, nebo zda je udržitelné, aby pětina lidí žijících na Zemi spotřebovávalo 80 % energie, kterou lidstvo dokáže vyrobit. A v souvislosti se současnou situací diskutují také o tom, jak důležité je v krizové situaci udržet ve spolehlivém provozu energetickou soustavu státu.
Školy, které mají zájem zapojit se do projektu, který se zároveň snaží podporovat mládež v zájmu o přírodní a technické vědy, si mohou bezplatnou on-line besedu objednat na adrese besedyonline@hejlservis.cz.
ČEZ rovněž pomáhá dětem s domácí výukou fyziky: zpřístupnil tisíce videí s nejrůznějšími fyzikálními pokusy a návody, vysvětlující fyzikální jevy a zákony, od nejběžnějších až po neobvyklé. Videa z kolekce Vím proč (www.svetenergie.cz/cz/vim-proc) dokazují, že fyzika může být skvělá zábava a věnovat se jí může každý i doma v kuchyni nebo na zahradě – s jejich pomocí mohou děti např. odhalit princip fotbalové falše, vyrobit si domácí žárovku, pověsit slona na cop, zvážit vzduch nebo naučit vajíčko plavat. ČEZ se tak snaží pomoci i rodinám, které jen těžko kloubí práci z domova s výukou.
„Vycházíme tímto vstříc jak učitelům, kteří přišli o možnost využívat ve výuce fyzikální laboratoře, tak rodinám, kde oba rodiče musí pracovat, a nemohou se tedy plně věnovat domácí výuce dětí. Doufáme, že náš vzdělávací program včetně projektu Vím proč, jim přijde k užitku,“ uvádí členka představenstva Michaela Chaloupková.
Kromě zábavného doplnění učiva má projekt za cíl děti i přilákat k aktivnímu zkoumání a prožívání fyziky.
„Každý zná otřepané rčení, že jednou vidět je jako stokrát slyšet. My ale jdeme ještě dál a říkáme, že jednou zkusit je víc než stokrát vidět. Proto děti motivujeme k natočení vlastních pokusů formou videí,“ říká vedoucí strategického náboru ČEZ Martin Máca. Povedená videa se zařadí do soutěže, kde výherci mohou získat 200 tisíc Kč pro svou školu. Ačkoli se soutěž oficiálně spustí až na podzim, projekt Vím proč otevřel příjem nových videí už nyní. Děti tak mohou současnou karanténu využít a zorganizovat si pokusy přímo doma. Videa s pokusy z předchozích ročníků soutěže jsou nově umístěna na vzdělávacím webu Svět energie (www.svetenergie.cz), kde kromě nich žáci, učitelé i široká veřejnost najdou i unikátní 3D modely všech typů elektráren, distribuční a přenosové soustavy i chytrého města, vtipnou fyzikální poradnu, zábavné hry a kvízy i spousty informací, obrázků a videí o energetice.