asseco Aimtec murr

Nová Mokka už prochází testy

S příznačnou německou precizností se nyní vývojáři automobilky Opel věnují finálnímu naladění modelu Mokka nové generace. V testovacím centru se nastavuje zavěšení kol s ohledem na maximální akustický komfort, jízdní vlastnosti a bezpečnost. Na trhu by se nová Mokka měla objevit začátkem roku 2021.

 

Technici ladili podvozek, motory a palubní elektroniku nového modelu v tvrdých zimních podmínkách Laponska. Na tamních zamrzlých jezerech a úzkých venkovských silničkách najezdily prototypy Mokky tisíce kilometrů.

Tento nový model využívá koncernovou multi-energetickou platformu CMP (Common Modular Platform), která dává vývojářům větší flexibilitu, protože mj. umožňuje zástavbu konvenčních spalovacích motorů i elektropohonu. Díky využití vysoce pevných ocelí je Mokka o 120 kg lehčí než předchůdkyně. Elektrická verze má baterie zabudovány do podlahy vozu, což snižuje těžiště vozu a zároveň zvyšuje torzní tuhost karoserie o 30 %.

Daleko na drsném severu klesají i v březnu teploty hluboko pod bod mrazu. To jsou ideální podmínky pro sladění ABS, ESP a asistenčních systémů s dalšími podvozkovými komponenty nové Mokky. Testované prototypy jsou maskovány zeleno-černou 3D kamufláží, která nedovolí přesně posuzovat všechny křivky vozu. Vozidlo musí přesně reagovat na pokyny volantu a musí řidiči dávat dokonalou zpětnou vazbu. Prověřuje se např., aby se karoserie nekontrolovaně nerozkývala při přejezdu větších nerovností ve středních rychlostech. Vůz musí zůstat stoprocentně ovladatelný za všech okolností a zároveň musí poskytovat radost z řízení.



Proto technici ladí všechny díly, komponenty a systémy, jako jsou tlumiče, pružiny, řízení apod., velmi pečlivě. Zcela osobitě je naladěný také řídicí software – posilový účinek i ovládací síly pedálů musí být přesně takové, na jaké jsou zákazníci automobily zvyklí.

Z dalekého severu se testovací inženýři i s prototypy Mokky přesunuli zpět do zkušebního centra v Německu, kde Mokka absolvuje finální zkoušky na replikách těch nejhorších silnic celé Evropy: Šotolina, dlažební kostky, koleje v asfaltu… Inženýři znovu dolaďují nastavení tlumičů a pružin, tak, aby bylo dosaženo dokonalého souladu mezi jízdním komfortem a dynamikou.



Vrcholem jízdních zkoušek je testování na vysokorychlostním oválu s klopenými zatáčkami. Tady uspěje jenom dokonale pevný a stabilní vůz. Tortura na klopené dráze se pak zúročí v běžném provozu – i při krizových manévrech zůstává Mokka stále ovladatelná a garantuje nejvyšší míru aktivní bezpečnosti.

Další zkoušky jsou naplánovány na léto. Teprve potom se dokonale prověřená a do detailu naladěná Mokka dostane v závěru tohoto roku do sériové výroby.

 
Publikováno: 1. 6. 2020 | Počet přečtení: 818