Vodík nahradí naftu
Koncem letošního roku by měl být uvedený do provozu první ukázkový projekt stacionárního zdroje energie firem Daimler a Rolls-Royce s využitím modulů palivových článků pocházejících z automobilové výroby ve Friedrichshafenu.
Jde o první výsledek spolupráce značek Daimler, Volvo a Rolls-Royce v oblasti záložních centrál. Očekává se, že finální dohodu o spolupráci firmy uzavřou do konce letošního roku. Podrobnosti jsou zatím otevřené, nicméně cílem je společně nabízet bezemisní alternativu k naftovým elektrocentrálám pro ta zařízení, u nichž je klíčové zajistit bezpečnost provozu. Jde např. o nemocnice nebo datová centra.
Navýšení výroby sníží cenu
Rolls-Royce chce prodávat ekologické záložní generátory postavené na palivových článcích pod značkou MTU. Čím větší bude výroba, tím se budou snižovat náklady na další vývoj této relativně drahé technologie. Daimler chce prostřednictvím joint-venture s Rolls-Royce demonstrovat konkrétní příležitosti pro komerční využívání vodíkové technologie.
V porovnání s jinými zdroji nabízí vodíkové technologie bezprecedentně vysokou spolehlivost, modulární rozšiřitelnost a veškeré výhody obnovitelné energie bez závislosti na klasickém energetickém trhu.
Motor vodíkového modelu Mirai.
Zatímco v energetice se projekty s vodíkem teprve rozbíhají, v oblasti elektromobility již auta na vodík běžně jezdí. Průkopníkem v této oblasti je hlavně japonská Toyota se svým modelem Mirai, který na trh již brzy přijde ve své druhé generaci.
Sedan na palivové články o délce 4,89 metru nabízí cestujícím maximálně ekologický provoz a optimální pohodlí. Mirai je poháněn pouze vodíkem, který se v palivovém článku proměňuje na elektrickou energii pohánějící elektromotor o výkonu 113 kW. Jedinými emisemi jsou vodní páry. S plnou nádrží paliva ujede Mirai druhé generace přes 600 km, přičemž tankování zabere necelé tři minuty.
Vodíková Toyota Mirai nové generace.