rossleor asseco murr

Automatický elektrický režim Fordu může přispět k čistšímu vzduchu

Ford představuje technologii, která přispěje k čistšímu vzduchu v místech, kde je to zapotřebí nejvíce, např. ve městech, jejich okolí apod. Užitkové vozy této značky s plug-in hybridním pohonem mohou v určitých oblastech jezdit výhradně na elektrický pohon, tedy s nulovými lokálními emisemi.

 

Díky tomu, že Transit Custom PHEV „zná“ svoji aktuální polohu (stejně jako jiné automobily vybavené GPS), může se automaticky přepnout na elektrický pohon při vjezdu do předem definovaných oblastí typu nízkoemisních zón. Tato technologie se označuje anglickým termínem „geofencing“ (virtuální „oplocení“ určité geografické oblasti). Uplatnit se může nejen v centrech měst. Provozovatelé mají možnost definovat si vlastní ekologické zóny, např. v okolí škol, dětských hřišť, popřípadě administrativních a logistických zón.

Jakmile vůz oblast opustí, automaticky se přepne na nejvhodnější režim pohonu pro danou situaci. Může se např. spustit zážehový motor EcoBoost, který v Transitu Custom PHEV slouží jako generátor elektřiny, tudíž prodlužuje celkový dojezd.

Nedávná studie Fordu ukázala, že ke zlepšení kvality ovzduší mohou přispět automobily s hybridním pohonem: celkem 75 % kumulativního nájezdu vozů Transit Custom PHEV, provozovaných zúčastněnými partnery (Addison Lee Group, British Gas, metropolitní policie a městská organizace Transport for London), proběhlo v elektrickém režimu bez aktivace spalovacího motoru. Podobné studie nyní probíhají v Kolíně nad Rýnem a ve Valencii.

Geofencigový modul Transitu Custom PHEV zaznamenává údaje o provozu na elektřinu ve vymezených oblastech. Zašifrovaná data lze poté zabezpečenou cestou sdílet s místně příslušnými úřady, které mohou tímto způsobem ověřit, zda provozovatel skutečně dodržuje podmínky vjezdu do nízkoemisní zóny.

Modul je uváděn na trh v těchto letních dnech a později bude možná i jeho dodatečná montáž do automobilů vyrobených dříve (aktivace elektrického režimu při vjezdu do vymezené oblasti je podmíněna dostatečným nabitím vysokonapěťového akumulátoru).

Nabíjecí hybridy

Dodávka Transit Custom Plug-in Hybrid i velkoprostorové Tourneo Custom Plug-in Hybrid nabízejí jako první modely ve své třídě hybridní pohon. Vysokonapěťový akumulátor o kapacitě 13,6 kWh jim umožňuje ujet bez aktivace spalovacího motoru až 56 km, resp. až 53 km (dle homologačního cyklu NEDC). Zážehový motor 1.0 EcoBoost může podle potřeby prodloužit celkový dojezd na více než 500 km.

Oba modely lze plně nabít za 4,5 hodiny z běžné domácí zásuvky, respektive za méně než tři hodiny na komerční nabíječce. Elektřinu si navíc vůz vyrábí během jízdy sám rekuperací kinetické energie při brzdění nebo při jízdě setrvačností.

Provozní zkoušky, organizované Fordem v různých evropských městech, ukázaly, že užitkové automobily s PHEV pohonem mohou být praktickým řešením pro firmy působící v městských oblastech. Protože nejsou závislé na nabíjecí infrastruktuře, nemusí se provozovatelé trápit obavami z nedostatečného dojezdu. Plug-in hybridy tedy nabízejí to nejlepší z obou světů – možnost jízdy s nulovými lokálními emisemi a současně i akční rádius bez kompromisů. A nedochází ani ke snížení přepravní kapacity oproti ekvivalentním modelům, poháněným běžným vznětovým motorem.

 
Publikováno: 8. 7. 2020 | Počet přečtení: 594