rossleor asseco murr

ČEZ se bude podílet na výrobě zeleného paliva

Společnost Sunfire je jedním ze čtyř zakladatelů společného podniku Norsk e-Fuel, který chce letecký benzín nahradit čistým vodíkovým palivem. Do roku 2026 by měl první komerční závod v Evropě vyrábět 100 milionů litrů obnovitelného leteckého paliva ročně.

 

Skupina ČEZ, která vlastní minoritní podíl ve společnosti Sunfire přes Inven Capital, dodá elektrolyzér pro výrobu vodíku, klíčového komponentu paliva. Vodíkové technologie se mohou v blízké budoucnosti významně podílet na dosažení klimatické neutrality. Díky projektu Norsk e-Fuel by se mělo každý rok ušetřit až 250 000 tun CO2.

Závod na výrobu zeleného leteckého paliva vyroste v industriální zóně na poloostrově Herøya, asi 100 km jihozápadně od Osla. Na jeho výstavbě se kromě Sunfire (lídr v převádění elektrické energie na tekutá paliva) podílejí ještě švýcarská společnost Climeworks (zaměřená na technologii zachytávání CO2 ze vzduchu), Paul Wurth (dodavatel energetických řešení pro ocelárny) a norská investiční společnost Valinor. Při spuštění v roce 2023 bude kapacita závodu kolem 10 mil. litrů paliva ročně, do tří let by se měla zdesetinásobit na 100 mil. litrů ročně. To by pomohlo snížit emise čtyř nevytíženějších vnitrostátních linek v Norsku na polovinu.

Nors e-Fuel využije kombinaci inovativních technologií: elektrolyzér poháněný energií z obnovitelných zdrojů vyrábí z obyčejné vody vodík, který se spojuje s oxidem uhličitým zachyceným přímo ze vzduchu nebo při jiných průmyslových procesech. Vytvořený syntetický plyn se pomocí dalšího zpracování a rafinace přemění na umělé letecké palivo. To lze následně přimíchávat do kerosinu.

Norsko vyrábí 95 % energie ve vodních elektrárnách. Právě cena elektřiny bude podle Sunfire klíčovým aspektem konkurence schopnosti zelených paliv. „Podle našich odhadů umožní trend klesajících nákladů na elektřinu z obnovitelných zdrojů dostat se na ceny kolem 1 eur za litr,“ uvedl mluvčí Sunfire Nico Ulbicht.

Letecká doprava je zodpovědná za cca 4 % evropských emisí. Počet cestujících a spojů přitom neustále roste. Dobrovolný závazek leteckého průmyslu snížit své emise do roku 2050 na polovinu (oproti roku 2005) tak do velké míry závisí na uplatnění obnovitelných paliv.

 
Publikováno: 15. 7. 2020 | Počet přečtení: 616