asseco Aimtec murr

Nižší přeprava nákladu signalizuje letošní pokles spotřeby

Podle analýz společnosti DKV Euro Service, která sleduje evropské trendy v nákladní dopravě, v roce 2012 dojde ke snížení spotřeby obyvatel, která byla dosavadním tahounem ekonomiky.   

 

„Minimální množství přeprav nadměrných nákladů navíc ukazuje, že se letos neinvestovalo do větších celků. Výrazně naběhl automobilový průmysl, ale i zde byl na sklonku minulého roku viditelný pokles. Bereme-li kamionovou dopravu jako funkci stavu ekonomiky, pak naše údaje potvrzují očekávaný pokles v roce 2012,“ říká Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české pobočky DKV Euro Service. „Z těchto údajů jednoznačně vyplývá pokles míry optimismu podnikatelů směrem z Východu na Západ. Zatímco v Pobaltí, Turecku, Rumunsku a na Balkáně vidíme vyšší míru optimismu, směrem na Západ silně klesá. Česko je v tomto směru neutrální, ale západní země jsou, pokud jde o budoucí hospodářský vývoj, silně pesimistické.“
Z pohledu českých dopravců byl rok 2011 složitý. Enormní provozní náklady, dané zejména cenou nafty, která je jednou z nejvyšších v Evropě, zvýšení sazeb mýtného a dalších souvisejících nákladů způsobily, že marže dopravců klesly na kritickou mez, takže většina nebyla schopna tvořit rezervy pro další období. „Obáváme se, že tato situace se letos nezlepší. Naopak vzhledem k dalšímu zvýšení mýtného budou dopravci pod stále větším tlakem a řada z nich bude zřejmě nucena jezdit za sazby pod svými náklady, aby byla vůbec schopna splácet leasingy na vozidla apod.,“ říká  Pavlík.
DKV proto doporučuje zavedení tzv. profesionální nafty, tedy vratky části spotřební daně, která by českým dopravcům snížila vysokou cenu nafty v ČR a v mezinárodní dopravě by je motivovala k omezení tankování v zahraničí, kam v současné době přesunulo tankování až 35 % českých zákazníků DKV.
 

 

 
Publikováno: 13. 2. 2012 | Počet přečtení: 1734