Soutěž 1000 mil československých připravena ke startu
Už posedmé se utkají posádky historických vozidel na trase znovuobnoveného závodu „1000 mil československých“, který navazuje na legendární prvorepublikovou motoristickou akci, která se konala v 30. letech 20. století.
Závod historických automobilů „1000 mil československých“, kterou pořádá Veteran Car Club Praha ve spolupráci s Národním technickým muzeem, Design Veteran Car Clubem Bratislava a Autoklubem ČR, startuje 13. srpna v Praze, kde se automobily budou řadit už 12. srpna v Opletalově ulici před Hlavním nádražím, a vyvrcholí i letos před Národním technickým muzeem. V sobotu 15. srpna 2020 od 17 do 19 hodin zde bude možné vidět i příjezd vozidel do cíle.
Soutěž obnovuje tradici závodu „1000 mil československých“, který byl pořádán Autoklubem Republiky československé v letech 1933–1935 jako jeden ze tří legendárních závodů meziválečného čs. automobilového sportu spolu se závodem do vrchu Zbraslav-Jíloviště a Velké ceny na Masarykově okruhu. Šlo o rychlostní závod cestovních automobilů na otevřených silnicích mezi Prahou a Bratislavou s tím, že účastníci závodu jeli z Prahy přes Brno do Bratislavy a zpět do Prahy bez přerušení dvakrát a ujeli téměř 1600 km. Trať soutěže nebyla uzavřena pro ostatní účastníky silničního provozu, jelo se většinou přes noc.
Osobně se soutěže zúčastní i Karel Ksandr, generální ředitel NTM, s vozem Tatra 87.
Pozoruhodné je, že i v tehdejších dobách dosahovali rychlostí, o nichž si dnes můžeme s moderními vozy na současných silnicích jen zdát – např. Jindřich Kraft s vozem Walter Standard, který dosáhl ve 2. ročníku rekord předválečné soutěže, měl průměrnou rychlost 104 km/h, a i nejslabší vozy v kategorii určené pro vozy s kubaturou do 750 cm3 (pět soutěžních kategorií bylo rozděleno podle obsahu válců) dosahovaly průměrné rychlosti kolem 80 km/h.
I v obnovené podobě vede trať závodu většinou po trase meziválečných ročníků a jeho letošní již 7. ročník je věnován 125. výročí automobilky Škoda a 110. výročí otevření prvních expozic NTM. Účastní se jej rekordní počet 110 posádek z Česka, Slovenska, Německa, Rakouska a Nizozemska ve vozech do roku výroby 1939.
Jak na tiskové konferenci k závodu, na níž nechyběl ani prezident Mezinárodní federace historických vozidel (FIVA) Tiddo Bersters, uvedl generální ředitel NTM Karel Ksandr (který se soutěže i osobně účastní s vozem Tatra 87), NTM vypravuje na trať celkem čtyři soutěžní posádky v historických vozech – dva z nich patří soukromým majitelům a dva zapůjčilo muzeum ze svých sbírek. Jde konkrétně (kromě zmíněné Tatry 87) o britský MG (za jehož volantem bude kurátor automobilové sbírky NTM, Petr Kožíšek), český prvorepublikový skvost Aero 50 HP (nejvýkonnější vůz této značky) a britský Vauxhall 25 GY ze sbírky NTM.
Soutěžit bude i britský model Vauxhall 25 GY ze sbírky NTM.
Zájemci o automobilovou historii se tak mohou těšit na opravdu atraktivní podívanou. Oficiální zakončení akce v budově muzea bude však přístupné pouze pro účastníky jízdy.
Trasa povede z Prahy z Opletalovy ulice, do Bratislavy přes Pezinskou babu a zpět.