asseco Aimtec murr

Unikátní systém satelitního sledování vlaků

Projekt s názvem TLIGS (Train Logistic and Integration GNSS System), který má za úkol zvýšit bezpečnost na železnici sjednocením subsystémů evidujících infrastrukturu, vozidla i personál a na němž mají podíl i čeští vývojáři, uspěl v mezinárodní soutěži European Satellite Navigation Competition 2011, kde získal prestižní druhé místo.   

 

Systém s prvky RFID vytváří komunikační celek ekonomicky efektivnější než tradiční kabelové spojení. Dokáže sledovat celý vlak, jeho rychlost i polohu, nebo zda např. nedošlo k jeho rozpojení, a komunikuje s železniční infrastrukturou. Systém vyvinulo sdružení firem Immobiliser Central Europe, Eurosignal (dceřiná společnost AŽD Praha), COMINFO a VPRON. Společnost Eurosignal navrhla koncepci nízkonákladového železničního světelného přejezdového zařízení s využitím RFID prvků. Pomocí otřesových a feromagnetických čidel detekujících jízdu vlaku lze uvést železniční přejezd do výstrahy i bez použití kabelů.
Cílem celého projektu je sjednocení roztříštěných subsystémů pro sledování vlaků. Každý vagon má svůj čip RFID, který mimo vzájemné pozemní komunikace spolupracuje s vyššími vrstvami zabezpečovacího zařízení a využívá nového navigačního systému Galileo. TLIGS může být velmi dobře využit i v logistice pro přepravu nebezpečného nákladu. Lze jím sledovat každý jednotlivý vagon, zda opravdu směřuje na místo svého určení, nebo se z trasy vychýlil. Podle jeho tvůrců jde o první systém na světě, který počítá i s lidským faktorem. Dokáže lokalizovat a identifikovat železniční personál a umožňuje tak např. po mimořádné události zpětně zjistit, kdo se kde pohyboval, a přesně dohledat, zda odpovědní zaměstnanci skutečně byli na pracovišti.
 

 

 
Publikováno: 13. 2. 2012 | Počet přečtení: 1799