rossleor asseco murr

Sbohem Jaku!

Druhého září se Armáda České republiky slavnostně rozloučila na vojenském letišti Praha-Kbely se dvěma dopravními letouny Jakovlev Jak-40, které sloužily pro přepravu ústavních a státních činitelů a pro potřeby AČR na krátké vzdálenosti.   

 

Ukončení provozu obou dopravních letadel, jejichž další upgrady a modernizace již nebyly rentabilní, proběhlo za slavnostního nastoupení vojáků 24. základny dopravního letectva české armády v Kbelích, jimž sloužily. Nechyběla ani armádní kapela, pocta české vlajce a poslední přelet jednoho z vyřazených Jaků.

Slavnostního ceremoniálu se zúčastnili zástupce velitele vzdušných sil české armády Petr Lanči, představitelé ministerstva obrany, Parlamentu a další hosté.
„Vyřazované dopravní letouny Jak-40 jsou morálně i technicky zastaralé a nesplňují požadavky na současný letecký provoz,“ řekl Petr Sýkora z ministerstva obrany.

Trochu historie

Výrobce SAZ (Saratovské výrobní závody) nechal první prototyp třímotorového proudového dopravního letounu, označeného jako Jakovlev Jak-40, vzlétnout 21. října 1966. Od začátku sériové výroby v roce 1967 až do jejího ukončení v listopadu 1981 bylo vyrobeno celkem 1011 těchto letadel, z čehož 125 ks bylo exportováno do zahraničí.
Prvním uživatelem modelu Jak-40 byl v roce 1968 Aeroflot, do Československa byl poprvé dodán na začátku 70. let (1972). Československé aerolinie (ČSA) pořídily v letech 1974–1977 celkem 17 letounů Jak-40, a Letecký oddíl Ministersta vnitra osm těchto strojů v letech 1972–1979. Dva Jak-40 byly převedeny o dva roky později k armádě.


Po posledním přistání projel Jak-40 slavobránou vytvořenou hasičskými vozy.


Těmto dvěma strojům, které sloužily pro potřeby ČSA, konkrétně 24. základny dopravního letectva české armády v Kbelích, byla prodloužena technická životnost prostřednictvím společnosti Glomex, která zajišťovala všechny servisní služby pro oba letouny, až do listopadu 2020. Podle posledních zpráv by je měly nahradit větší stroje CASA C-295M.

Technická data Jak-40

Délka: 20,4 m
Výška: 6,5 m
Rozpětí: 25 m
Motory: 3krát dvouproudový Ivčenko AI-25, každý o taho 14,7 kN
Max. vzletová hmotnost: 16,1 tun
Cestovní rychlost: 500 km/hod
Počet cestujících/dolet: 20/1300 km.

Osud vyřazených letounů je zatím neznámý, ale podle nepotvrzených zpráv by měly skončit v muzejních sbírkách.  

 
Publikováno: 4. 9. 2020 | Počet přečtení: 946