NTM otevře areál budoucího Muzea železnice a elektrotechniky
Národní technické muzeum v sobotu 12. září na Pražský železniční den zpřístupní areál budoucího Muzea železnice a elektrotechniky NTM na Masarykově nádraží. Pro návštěvníky je připraven zajímavý program přímo v areálu a jízdy parního vozu Komarek ze sbírky NTM ve dvou trasách z Masarykova nádraží.
„V letošním roce si připomínáme několik významných výročí. Před 175 lety přijel do Prahy první vlak, před 175 lety bylo tedy také otevřeno Masarykovo nádraží a před 170 lety byl uveden do provozu Negrelliho viadukt. 28. září pak uplyne 110 let od otevření prvních expozic Národního technického muzea ve Schwarzenberském paláci. V sobotu 12. září si tak připomínáme historii, ale především chceme návštěvníkům představit v areálu NTM na Masarykově nádraží budoucnost – projekt Muzea železnice a elektrotechniky NTM,“ uvedl generální ředitel NTM Karel Ksandr.
Muzeum železnice a elektrotechniky NTM bude otevřeno v roce 2028
V areálu NTM na Masarykově nádraží, v památkově chráněných objektech bývalých dílen, čeká na návštěvníky na Pražský železniční den zajímavý program. Při prohlídce areálu se seznámí s projektem nového muzea, které v tomto prostoru vznikne. Budoucí Muzeum železnice a elektrotechniky NTM, které bude otevřeno v roce 2028, si bude možné prohlédnout v plánech a vizualizacích. Z železniční sbírky NTM bude vystaven salonní vůz Františka Ferdinanda d´Este Aza 1-0086 z roku 1909, salónní vůz prezidentů ČSSR Aza 061 z roku 1968, lokomotiva T478.1010 zvaná Bardotka z roku z roku 1967 a lehátkový vůz s bufetovým oddílem řady BRcm z roku 1984.
Především mladší návštěvníci se budou moci s železniční tematikou seznámit hravou formou. NTM v současnosti realizuje moderní edukační projekt Startin, podpořený z ESF, který je zaměřený na podporu přípravy žáků ke vstupu na trh práce. Ze čtyř nových moderních vzdělávacích programů pro školy, které v rámci projektu vznikají, budou prezentovány aktivity z tématu energie a železnice. Zájemci si budou moci vyzkoušet na modelu stanoviště strojvedoucího parní lokomotivy práci topiče, díky modelu kolejové dráhy pochopí, proč se vlak udrží na kolejích i v zatáčce, a při další aktivitě si vyzkouší, jak brzdí vlak. Projekt Startin a práci s pomůckami představí návštěvníků tým zkušených lektorů.
Didaktická pomůcka – Kolejová dráha pro demonstraci stability železničního dvojkolí.
Parní motorový vůz Komarek ze sbírky NTM bude vozit zájemce na dvou různých trasách: Praha Masarykovo nádraží – Praha-Dejvice a vyhlídková trasa po Negrelliho viaduktu. Jízdenky se budou prodávat přímo ve voze, předprodej není zajištěn. Vůz odjíždí ze železniční stanice Praha Masarykovo nádraží.
Více https://pid.cz/prazsky-zeleznicni-den-2020/.
Parní motorový vůz M 124.001 Komarek byl vyroben v roce 1903 v Ringhofferově vagonce na Smíchově. Jedná se o jeden z nejvzácnějších exponátů železniční sbírky NTM, který spojuje v jednom vozidle lokomotivu a osobní vagon.
Pražský železniční den 12. září 2020 v prostorách budoucího Muzea železnice a elektrotechniky NTM na Masarykově nádraží: otevřeno: 9.00 až 18.00, vstup zdarma
Návštěvníci programu v areálu NTM budou mít možnost zakoupit publikace NTM a drobné předměty s železniční tematikou. Rádi bychom upozornili především na publikaci „Fenomén Ringhoffer. Rodina, podnikání, politika“, která je nominována na cenu Gloria musaealis jako muzejní publikace roku 2019.
Přístup do areálu NTM z ulice Hybernská přes parkoviště u Bulhara.
Na sobotu 12. září 2020 zveme zájemce o automobilovou historii před NTM na pražskou Letnou, kde v 9 hodin startuje automobilová soutěž Rallye Vltava. Soutěž pod názvem „Ideální stopou Rallye Vltava 2020“ navazuje na tradici rallye z roku 1960. Vozy a jejich posádky můžete vidět také na trati jízdy: 11:00 | cíl I. etapy – Buš u Slap, 13:30 | cíl II. etapy – Cholín (autokemp), 13:30 | cíl III. etapy a soutěže + jízda zručnosti – Praha–Letenská pláň. Více na: www.rallye-vltava.cz