Chcete vidět železniční superstroje? Ale pracují jen v noci
Při týdenní opravě kolejí na traťovém úseku mezi Berounem a Plzní pracuje na tamní železniční trati unikátní zařízení – dvojice mimořádně výkonných strojních linek, které jsou u nás k vidění jen výjimečně. Traťovou podbíječku Stopfexpress 09 – 4X Dynamic spolu s štěrkovým pluhem BDS 2000 a výhybkovou podbíječku Unimat s integrovaným kartáčem.
„Na mimořádně dlouhý úsek Beroun–Kařízek nasadíme špičkové technologie, které proti běžně dostupným strojním linkám na českém trhu umí výlukové časy zkrátit o desítky procent. Dopad na osobní železniční dopravu bude proto minimální. Jde o nejvýkonnější kolejovou mechanizaci v Evropě pro směrovou a výškovou úpravu koleje včetně dynamické stabilizace a úpravy štěrkového lože,“ říká Lukáš Vostrý, ředitel závodu Stroje a mechanizace Swietelsky Rail CZ.
ASP Stopfexpress 09 – 4X Dynamic, pracující na traťovém úseku Králův Dvůr–Zdice, Zdice–Hořovice a Hořovice–Zbiroh, je první kontinuální čtyřpražcová podbíječka na světě s integrovaným dynamickým stabilizátorem, schopná dosáhnout výkonu až 2000 m za hodinu. V případě potřeby lze nastavit čtyř, dvou nebo jedno pražcové podbíjení. Při práci ji doplní ve stanicích Zdice a Hořovice ještě strojní linka ASP Unimat 09-475/4S a SSP 121-D a DGS 62 N.
Unikátní zařízení pracuje v tandemu se stejně výkonným strojem BDS 2000 (Ballast Distribution System) na úpravu štěrkového lože. V Česku se tato zařízení objevují jen zřídka, vzhledem k tomu, že je jejich vlastník Swietelsky AG využívá na kolejových stavbách po celé Evropě, a pro fanoušky železnice se tak naskýtá vzácné příležitost vidět tyto unikátní superstroje – ovšem při práci v provozu jen v noci.
Mnozí cestující pozoruhodnou techniku provádějící sedmidenní opravu 56,6 km kolejí a 26 výhybek v úseku Beroun–Kařízek ale možná ani nezaregistrují. Společnost Swietelsky Rail CZ, která si pro tento účel tyto speciální stroje zapůjčila od mateřské rakouské firmy, provádí od 16. do 23. září této vytížené trati práce výhradně při nočních výlukách zhruba od půl osmé večer do půl šesté ráno.
Zakázku na opravu geometrické polohy koleje, která vyjde na bezmála 50 mil. Kč vypsala a financuje Správa železnic, Oblastní ředitelství Praha.