Český proudový letoun L-39NG získal certifikaci
Do roka a do dne od doby, kdy společnost Aero Vodochody obdržela povolení k zahájení letových zkoušek prototypu letadla L-39NG (a necelé dva roky od představení prvního prototypu), splnil stroj i oficiální podmínky pro mezinárodní letový provoz včetně bezpečnostních požadavků a získal certifikaci, která je základním předpokladem pro dodávky zákazníkům.
Certifikaci, kterou vydává odbor dohledu nad vojenským letectvím ministerstva obrany, získal L-39NG je jako jeden z prvních letounů podle nových nadnárodních vojenských standardů, což znamená, že ji uznávají všechny vojenské autority EU a NATO. V rámci certifikačních testů absolvoval letoun zhruba 300 zkušebních letů na dvou letových prototypech, a rozsáhlé pozemní zkoušky na dalších dvou prototypech, které předcházely prvnímu vzletu. Ty zahrnovaly např. statické a vibrační zkoušky, prověření pevnosti podvozku a tras řízení, funkčnosti záchranného systému apod.
„Je to zlomový okamžik, mimořádný úspěch zaměstnanců Aera, který dokládá, že vrátit výrobu vlastních proudových letadel do Aera bylo správným rozhodnutím. Dosavadní investice do projektu přesáhly dvě miliardy korun, pro podnik představují základ pro dobrou budoucnost," uvedl Marek Dospiva, spolumajitel skupiny Penty Investments, která prodala letos v červnu Aero Vodochody maďarskému podnikateli Andrási Tomborovi a společnosti Omnipol. Jiří Podpěra prezident společnosti Omnipol, která je strategickým partnerem projektu nového letounu, označil získání certifikace za významný milník při vývoji letounu a zároveň důležitý vzkaz pro zákazníky. Znamená mj. i to, že L-39NG může směřovat na zahraniční trhy, kam s ním firma počítá jako s nástupcem populárních strojů L39, které slouží v řadě zemí dodnes.
Získáním typového certifikátu nicméně vývoj letounu nekončí. Do certifikace se budou postupně doplňovat další vylepšení a rozšiřování schopností dle požadavků zákazníků. Po typové certifikaci by podle dřívějšího vyjádření prezidenta Aera Vodochody Dietera Johna měla příští rok následovat certifikace jeho vyzbrojené verze Light Attack (lehká bojová verze), pro kterou poslouží přestavěný první prototyp stroje.
Aero má podepsaný kontrakt na dodávku čtyř letounů ve verzi Light Attack do Senegalu, další čtyři stroje v konfiguraci pokročilých cvičných letounů by měly najít uplatnění pro potřeby české armády – ve službách státního podniku LOM Praha, jehož Centrum leteckého výcviku Pardubice slouží k výcviku vojenských pilotů.