Roboty se učí, jak pomáhat doma
Japonská automobilka Toyota nyní mohutně investuje do robotiky a umělé inteligence, a to nejen pro potřeby autonomních vozů. Robotický tým v rámci Toyota Research Institute představil úklidového robota zavěšeného pod stropem a ukázal také svoji novou laboratoř, která vypadá jako byt.
Toyota Research Institute staví speciální laboratoř, kde učí domácí roboty pracovat v proměnlivém a chaotickém prostředí soukromého bytu. Testují se tu mj. prototypy stropního robota a robotického drapáku k přenášení křehkých předmětů. Pracuje se zde na univerzálních robotech určených k domácím pracím, kteří místo úplného zastoupení lidské práce podpoří dovednosti lidí.
V sídle Toyota Research Institute v Los Altos v Kalifornii buduje výzkumný tým inovativní výzkumné prostředí, kde bude možné měnit uspořádání podlah a přesouvat objekty. Cílem je rozvoj dovedností robotů ještě před tím, než budou otestovány ve skutečných domech. V laboratoři se nachází kuchyň, jídelna a obývací pokoj zařízené jako v opravdovém domě.
Pozorovali život v domech seniorů
„Ještě před epidemií Covid-19 jsme jeli do Japonska, kde jsme navštívili domovy seniorů a pozorovali jejich každodenní život. Všimli jsme si, že vaření patří k oblíbeným činnostem řady starších lidí. Kdyby dostali jako pomocníka automatizovaného robota zaměřeného na vaření, mělo by to důsledky pro kvalitu jejich života po emocionální a sociální stránce,” říká Steffi Paepcke, vedoucí týmu.
Skutečnou výzvou je tedy porozumět situaci, vyvíjet roboty orientované na člověka a nezapomínat na to, že každý člověk je individualita. Cílem není dát lidem hračku, ale najít způsoby, které by jim umožnily vést šťastný, naplněný život, pro dobro celé společnosti.
Nestačí robota naprogramovat
Aby si domácí robot uměl poradit ve variabilním prostředí soukromého bytu plném překvapení, nelze ho prostě jen tak naprogramovat na určité úkoly. Práce robotů na výrobní lince je přesně definovaná a jednoznačně naprogramovaná, jejich prostředí je pak zcela kontrolované. Z tohoto hlediska naopak v bytech panuje naprostý chaos – každý je jiný a stále se mění. Domácí robot se musí naučit pružně propojit to, co právě vidí, s činnostmi, které chápeme jako úklid. Situace může být pokaždé jiná, a tedy i scénář bude odlišný, ovšem efekt by měl zůstat stejný, a to uklizený dům.
Roboty se od lidí učí jak v reálném prostoru, tak na simulátorech. Trenér pracuje s virtuální realitou, aby viděl totéž, co vidí robot, a vydává mu pokyny k provedení řady
různých činností. Robotický tým pracuje na zevšeobecnění učení tohoto typu tak, aby robot, který se naučí utírat linku v jedné kuchyni, byl schopen tentýž úkol splnit v jakékoli kuchyni. Získané dovednosti by měla sdílet celá flotila robotů daného druhu. Když se tedy naučí novou dovednost jeden robot, naučí se ji současně všichni ostatní.
Pomáhat ze stropu
Idea stropního robota představuje další efekt návštěvy inženýrů Toyoty v japonských domácnostech. Vědci si uvědomili, že malé byty a úzké průchody mohou roboty značně omezovat v činnosti a snižovat jejich prospěšnost pro domácnost. Přišli tedy s řešením v podobě robota, který se pohybuje po kolejnici namontované u stropu. V současné vývojové fázi je prototyp schopen čistit linky a vkládat nádobí do myčky.
Tým vypracoval i robota s měkkým drapákem využívajícího polštářky vyplněné vzduchem, jimiž umí uchopit různé předměty, jako třeba skleničky, a dále úklidového robota pohybujícího se po podlaze.