rossleor asseco murr

Hustší a stabilnější hořčíková baterie

Vědci severoamerického vývojového institutu automobilky Toyota spolu s experty z University of Houston vyvinuli novou hořčíkovou baterii, která by se mohla stát bezpečnější a levnější alternativou současných lithium-iontových akumulátorů.

 

Použití hořčíku místo lithia zaručuje snížení nákladů a zamezuje porušování vnitřní struktury akumulátorů a tvorbě dendritů, které mohou způsobit poruchy nebo i zkraty. V hořčíku se žádné podobné procesy nevyskytují. Nevýhodou dosud vyvinutých hořčíkových baterií byl nízký výkon a kapacita.

Podle profesora fakulty elektrotechniky a výpočetní techniky Houstonské Univerzity Yana Yao se průlomu podařilo dosáhnout díky spojení nové organické chinonové katody a elektrolytu, jehož základem jsou klastrové sloučeniny boru. Nová katoda a elektrolyt umožňují akumulátoru pracovat při pokojové teplotě a zajistit hustotu energie srovnatelnou s Li-Ion články. Objev Toyoty může urychlit komerční nasazení hořčíkových baterií, nicméně vývoj stále pokračuje.

Nová baterie dosahuje téměř o dva řády vyšší hustoty než předchozí prototypy hořčíkových akumulátorů. Dokáže zvládnout více než 200 nabíjecích cyklů při zachování přibližně 82 % kapacity, je tedy vysoce stabilní. Její stabilitu lze ještě zvýšit, mimo jiné úpravou vlastností membrány.

Práce na hořčíkových bateriích, kterými se výzkumné centrum Toyoty zabývá, představují jeden z mnoha výzkumných projektů Toyoty zaměřených na novou generaci akumulátorů. V nejpokročilejší fázi je výzkumný a vývojový program týkající se lithium-iontových baterií s tuhým elektrolytem. Jejich hustota energie má být dvakrát větší než v případě současných Li-Ion akumulátorů s kapalným elektrolytem.

Toyota na jejich vývoji od roku 2019 spolupracuje s Panasonicem, s nímž založila společné výzkumné a vývojové centrum. Tato spolupráce má přispět k dosažení cíle ročního prodeje elektrifikovaných automobilů značek Toyota a Lexus na úroveň 5,5 milionů do roku 2030. Z toho má být jeden milion vozů zcela bezemisních.

 
Publikováno: 5. 1. 2021 | Počet přečtení: 532