rossleor asseco murr

První let vodíkového stroje

Počátkem listopadu loňského roku se poprvé vzneslo do vzduchu šestimístné komerční letadlo Piper-M s pohonem na vodíkové palivové články. Stroj vyvinula britská startupova firma ZeroAvia.

 

Cílem společnosti je provést let do vzdálenosti 402 km, což odpovídá letům na kratší trasy, jako je Londýn - Edinburgh nebo LA - San Francisco. Již nyní chystá firma, financovaná britskou vládou prostřednictvím Aerospace Technology Institute a agentury Innovate UK, na rok 2023 vícemístný komerční stroj. Do té doby chce ZeroAvia, která se zaměřuje na vodíkový pohon pro leteckou dopravu na krátké a střední vzdálenosti, vyvinout motory pro pohon letadel, schopných s až 20 pasažéry zvládnout dolet 900 km. V roce 2030 by stroje s vodíkovým pohonem měly přepravovat až stovku cestujících na vzdálenost 1600 km, což je dostatečné např. na let mezi Londýnem a Římem. Za významnou výhodu považuje možnost vestavět vodíkové motory i do již provozovaných strojů s klasickým pohonem.

Elektrický pohon, který se prosazuje v pozemní dopravě, není nyní pro leteckou příliš vhodný, i když s nímž letecký průmysl rovněž experimentuje v úsilí o snižování emisí. Letecká doprava totiž dnes produkuje zhruba polovinu emisí CO2 oproti stavu před 30 lety. Její „elektrifikace“ však naráží na technologické omezení baterií (např. nejpoužívanější lithiové mají 48krát menší energetickou hustotu než klasické letecké palivo kerosin, zatímco vodík má oproti kerosinu naopak zhruba trojnásobnou energetickou hustotu) a jejich hmotnost, která neúměrně zvyšuje zátěž letadla. K úskalím vodíkového pohonu patří nyní hlavně infrastruktura, zejména zásobníky vodíku a jejich doplňování, což ZeroAvia plánuje řešit jeho výrobou na místě přímo u letišť.

 
Publikováno: 6. 1. 2021 | Počet přečtení: 550