Vývoj auta s řízením drive-by-wire
Valeo na polygonu v Milovicích testuje ve spolupráci s VŠB – Technickou univerzitou Ostrava první automobil s tzv. drive-by-wire řízením, které je výsledkem jejich společného vývoje. Jedná se o důležitý krok k plně autonomnímu řízení.
Valeo, coby přední výrobce senzorů pro automobilový průmysl, už nyní proto usilovně pracuje na technologii řízení drive-by-wire (DbW) určené pro autonomní vozidla. Ve spolupráci s VŠB-TUO vyvinulo vlastní systém komplexního řízení typu DbW.
Primárně však prozatím není určeno jako nová komfortní funkce, kterou by měl dostat v nejbližší době sériově vyráběný osobní automobil. Ostravská polytechnika na základě požadavků a asistence Valeo vyvinula novou hardwarově softwarovou platformu DbW, určenou pro validační testy specifických režimů autonomního řízení a také senzorů určených pro asistenční systémy současných vozidel.
Plně elektronické řízení typu DbW umožňuje vysokou dynamiku řízení, a je preciznější než sebelepší „živý“ testovací řidič. Díky integraci systému se vozidlo stává plně řiditelným v podélném i příčném směru s možností nouzového brzdění a dalších specifických funkcí, vhodných pro vývojové účely.
Součástí společné realizace byla finální integrace systému, kterým je výkonný počítač s řadou komunikačních rozhraní a modulů (CAN, I/O a reléových modulů, vývojového HMI, managementu napájení, atp.), do zavazadlového prostoru testovacího vozu a propojení s elektronickými systémy auta. Valeo ho v současné době používá na svém polygonu v Milovicích pro již zmiňované testování asistenčních a autonomních systémů na bázi detekční kamery na čelním skle. Vozidla s DbW mohou být vybavena i jinými senzory Valeo, jako např. radar, LiDAR Valeo SCALA nebo ultrazvukové senzory.
Interface zprostředkovává hlavní funkce nezbytné pro řízení vozidla, včetně stavové vizualizace skrze HMI, u nichž je doposud používána mechanická vazba a umožňuje jak oddělené samostatné, tak kombinované současné podélné a příčné řízení. Systém např. realizuje: příčné momentové a úhlové řízení, změnu požadovaného zrychlení, brzdění, předplnění brzdového systému, resp. nouzové brzdění, současně předplnění brzdového sytému a řízení v příčném směru, současně příčné řízení a změnu zrychlení, současné příčné řízení při zrychlování z nuly do maximální rychlosti (až 200 km/h), brzdění opět do úplného zastavení a opětovný rozjezd.
Vývojové tymy Valeo a VSB-TUO s testovacim autem DbW na testovacím polygonu.
Velkou předností systému je snadná přenositelnost na moderní automobilové platformy používané v současnosti, tedy i platformy elektrických vozidel.