Fotka vám může zachránit život
Turisté budou moct poslat záchranářům Horské služby fotku z místa události, záchranáři je tak snáze najdou díky vylepšenému přenosu polohy.
Tým aplikace Záchranka připravil ve spolupráci s Horskou službou novou funkcionalitu – vylepšený přenos polohy, nebo fotky z místa nehody/události zasahujícím posádkám horských záchranářů.
Od roku 2018 aplikace Záchranka ve spolupráci s Horskou službou funguje následovně – po stisku nouzového tlačítka aplikace podle GPS sama rozpozná, že se volající nachází v horské oblasti, a kromě zdravotnické záchranné služby kontaktuje také zasahující posádku Horské služby. Té předá avízo s přesnou polohou volajícího, stavem baterie telefonu a dalšími údaji, jež si volající vyplnili ve svém uživatelském profilu.
„Tato spolupráce se nám osvědčila, záchrana volajících z terénu je tak mnohem efektivnější. Jen v minulém roce bylo z necelých 20 000 volání z aplikace Záchranka předáno 931 nouzových zpráv současně i Horské službě,“ říká Filip Maleňák, ředitel aplikace Záchranka.
Kromě toho je v aplikaci Záchranka samostatné tlačítko „Horská služba“, které slouží k přímému kontaktování horských záchranářů v případě, že volající není vážně zraněn, ale potřebuje pomoc či asistenci Horské služby. Jak funguje aplikace Záchranka detailně ZDE
Ani v době koronavirové pandemie tým vývojářů nepřestal s dalším vylepšováním systému aplikace. Po představených videopřenosech z místa události na dispečink zdravotnické záchranné služby v září 2020, dál rozvinul a přizpůsobil již využitou technologii právě pro horské záchranáře. Ti tak mají nově k dispozici „Portál aplikace Záchranka“ – pokud jim přijde nouzové volání z aplikace, uvidí ho jak ve svém interním systému, tak právě v Portálu. Ten navíc můžou využít k dalšímu spojení s volajícím, bez ohledu na to, zda má aplikaci Záchranka či ne. Systém umožňuje zahájení kontinuálního sledování polohy člověka v nouzi, komunikaci pomocí chatu nebo získání fotografie z místa události.
V praxi tak zašlou horští záchranáři turistovi v nesnázích z Portálu SMS odkaz, po jehož rozkliknutí jim za pomoci internetového připojení telefon volajícího kontinuálně sděluje polohu. Navíc má člověk v nouzi možnost komunikovat s horskou službou pomocí chatu, což docení například neslyšící turisté. Pokud to budou okolnosti vyžadovat, může volající také zaslat fotku okolí/zranění/události, která dál záchranářům upřesní, kde se zraněný/ztracený nachází, nebo co se mu stalo.
„Novinku kontinuální lokalizace v terénu jsme už několikrát v této sezóně využili. Pomáhá nám upřesnit a sledovat polohu volajícího jak s aplikací, tak v případě, kdy aplikaci uživatel nemá. Doplnění o fotografii využijeme v případech, kdy budeme potřebovat lepší přehled o terénu,“ uvedl René Mašín, náčelník Horské služby ČR o.p.s.
V návaznosti na zvýšený pohyb turistů v horských oblastech také tým vývojářů aplikace Záchranka za podpory Generali České pojišťovny a Nadace Vodafone připravuje další novinky zajišťující bezpečnost na horách. „Když jsme před lety stáli u zrodu aplikace Záchranka, byli jsme 100% přesvědčeni o její užitečnosti. To, kam se aplikace vyvinula a kolika lidem denně pomáhá, ale naprosto předčilo naše očekávání. Do aplikace postupně přibývají další a další potřebné funkce a jsme rádi, že naše pomoc má opravdu smysl,“ říká Ivana Buriánková z Generali České pojišťovny. V plánu na letošní rok je modul varování a výstrah (počasí apod.), modul lavinové předpovědi a elektronická kniha vycházek.
Díky elektronické knize vycházek bude možné do aplikace Záchranka zadat svou trasu a dané turistické cíle konkrétního dne. V případě, kdy se daný turista nevrátí v nastavené době a jeho bezpečnost nepotvrdí ani avizovaná blízká osoba, bude zaslána notifikace dispečerovi horské služby dané oblasti. Horská služba tak bude mít vodítko, kde ztraceného turistu nebo lyžaře hledat.