rossleor asseco murr

Tatranské železnice zkouší nové vlaky

Už letos v létě se návštěvníci i obyvatelé Vysokých Tater – pokud to protipandemická opatření dovolí – budou moci svézt novými železničními soupravami, které od pololetí nastupují do služby Tatranské elektrické železnice (TEŽ).

 
Nová hybridní jednotka 495.951, jedna z pěti, které Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pořídila od firmy Stadler, vyrazila na konci března poprvé na zkušební jízdu z Popradu na Štrbské Pleso. Kromě pětice souprav typu GTW obsahuje zakázka za 38 mil. eur i jednu duální lokomotivu s elektrickým i dieselovým pohonem. Tu bude možné ovládat také na dálku a v zimě využít i jako sněžný pluh.

Nové soupravy budou mít hybridní pohon – ozubnicový i adhezní, takže budou moci jezdit na zubačce ze Štrby na Štrbské Pleso i na ostatních tratích TEŽ. Maximální rychlost bude 80 km/h a nabídnou kromě 91 sedaček a 88 míst pro stojící pasažéry i 2 místa pro cestující na vozíku. Budou vybaveny např. kamerovým systémem, počítadlem osob, klimatizací, zásuvkami nebo wifi a poskytnou i prostor pro odkládání kol, lyží, snowboardů a kočárků. Do regulérního provozu by se všechny jednotky měly dostat v létě letošního roku. Kvůli rekonstrukci zatím nelze vyzkoušet ozubnicovou trať ze Štrby na Štrbské Pleso.



Nové jednotky, které postupně nasadí do konce tohoto roku pro provoz na tratích Štrba – Štrbské Pleso, Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica, pojmenovala ZSSK podle některých méně známých tatranských vrcholů. Jako první na trať vyjela Bradavica, s ní budou pod Tatrami jezdit ještě jednotky s názvy Kostolík, Stredohrot, Ganek a Vysoká. Dvě původní soupravy 405.95, které svůj provoz ukončily po půl století provozu loni v červenci, si ZSSK ponechá zejména na mimořádné a historické jízdy, případně jako posily.

Kromě nasazení nových souprav chystá ZSSK i velkou modernizaci stávajících 15 tříčlánkových jednotek řady 425 vyrobených sdružením firem ŽOS Vrútky, Stadler a Adtranz, které v Tatrách jezdí od roku 2000 na tratích Poprad-Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso a Starý Smokovec – Tatranská Lomnica. Komplexní modernizace za 31,5 mil. eu, financovaná ze zdrojů EU by měla být hotová do roku 2023. Jednotky dostanou např. nový řídicí systém, nový interiér, budou doplněny o klimatizaci.

 
Publikováno: 1. 4. 2021 | Počet přečtení: 548