rossleor asseco murr

Ostravské elektrobusy

Dopravní podnik Ostrava (DPO) rozšíří svou flotilu vozidel o 24 elektrobusů Solaris, pro které zajistí Siemens dobíjecí řešení. Vysokonapěťová infrastruktura pro tento projekt vytvoří technologické zázemí pro dosud největší českou zakázku na dodávku elektrobusů.

 
Vybrané modely Solaris Urbino 12 (v běžné délce 12 m, každý pojme až 80 cestujících) budou vybaveny bateriemi Solaris High Power s celkovou kapacitou 91,4 kWh, která je optimální volbou pro časté krátké dobíjení, typické pro trasu, na níž budou tyto vozy nasazeny. Denní dojezd e-busů by měl s průběžným dobíjením na smyčkách činit až 400 km, přičemž díky ultra výkonné dobíjecí technologii nebude dobíjení vozů v průběhu dne trvat déle než 10 minut.

Siemens Smart Infrastructure vybuduje pro e-busy, jež dodá společnost Solaris Bus & Coach, čtyři dobíjecí body, každý o špičkovém dobíjecím výkonu 400 kW a 28 mobilních dobíjecích stanic. Dobíjecí body s pantografy vzniknou v areálu MHD terminálu (kde bude nainstalována jedna dobíjecí stanice) a ve Valchařské ulici v centru Ostravy (tři dobíjecí stanice). První e-busy by dobíječky měly dobít do léta příštího roku.

Nejmodernější dobíjecí stanice SICHARGE UC disponují maximálním stejnosměrným výstupním proudem 500 A až do napětí 1000 V, jejich spolehlivý a optimalizovaný chod řídí jednotky Simatic S7. Všechny dobíjecí body budou vybaveny průmyslovým kamerovým systémem a provozovány samoobslužně. Součástí dodávky je i 28 mobilních dobíjecích stanic CPC 20 (každá o výkonu 22,5 kW), které budou využívány pro dobíjení přes noc nebo v servisu, poslouží tak k balancování výkonu a zachování operačního provozu elektrobusů.

Modulární systém dobíjecích stanic SICHARGE UC, jejichž spolehlivý a robustní design umožňuje vnitřní i venkovní použití, je určen pro všechny typy elektrických užitkových vozidel. Nabízí dobíjecí výkon až do 800 kW a je navržen tak, aby vyhovoval i budoucím požadavkům na dobíjení a infrastrukturu. Systém, který lze rozšířit o nejnovější standardy, optimalizuje spotřebu elektrické energie a nabízí různé možnosti konektivity. Z jedné dobíjecí stanice je možné sekvenčně napájet až 5 dobíjecích výdejníků – kromě dobíjecích kabelů (plug-in system) lze využít pantografy nebo dobíjecí konzole (OppCharge). Flexibilní kombinace dobíjení prostřednictvím, např. kabelového připojení a pantografu optimalizuje náklady a prostor pro instalaci.



Využití elektromobility v hromadné dopravě představuje zásadní krok směrem ke zlepšování kvality ovzduší v městské aglomeraci.

Technologie Siemens budou nasazeny také k měření a přenosu dat do energetického systému DPO. Softwarová a hardwarová výbava dobíjecí stanice umožní vzdálené ovládání a automatické řízení procesu dobíjení, možné bude měnit i velikost dobíjecího výkonu. Pro připojení dobíjecích stanic k elektrické síti dodá Siemens také vysokonapěťové suché transformátory 1250 a 800 kVA.
 
Publikováno: 20. 4. 2021 | Počet přečtení: 420