rossleor asseco murr

První solárně napájený elektromobil obouvá Bridgestone

Bridgestone použil pro pneumatiky Turanza Eco, vyvinuté speciálně pro Lightyear One, lehkou a ekologickou technologii ENLITEN, čímž významně přispěl k hospodárnosti a prodloužení dojezdu, jakož i k minimalizaci vlivu na životní prostředí.

 
Bridgestone, který oznámil exkluzivní partnerství s nizozemskou společností Lightyear, inovátorem v oblasti mobility, zkonstruoval speciální pneumatiky pro celosvětově první solárně napájený elektromobil s dlouhým dojezdem. Prodej inovativního vozu s označením Lightyear One bude zahájen na konci letošního roku.

Toto partnerství je přímým výsledkem společného zaměření na trvalou udržitelnost a navazuje na vzájemnou spolupráci v rámci soutěže Bridgestone World Solar Challenge. Jde o ukázku pokroku, jehož Bridgestone dosahuje při realizaci své strategie směřující k postavení globálního lídra v oblastech vyspělých řešení a trvale udržitelné mobility. Nedávný výzkum společnosti Bridgestone ukázal, že 50 % evropských řidičů zvažuje nákup elektromobilu, ale 37 % je v tomto ohledu stále skeptických, protože se obávají nedostatečné hospodárnosti a omezeného dojezdu.



Lightyear One nabízí pro tyto obavy přímočaré řešení v podobě neslýchaného dojezdu 725 km. V porovnání s alternativními elektromobily na současném trhu je jeho energetická hospodárnost až třikrát vyšší. Vozidlo se nabíjí přímo sluneční energií prostřednictvím velkého fotovoltaického panelu na střeše. Tím se minimalizují emise CO2, maximalizuje hospodárnost a uživatel nemusí své vozidlo tak často nabíjet.

Společnost Lightyear posunula hranice aktuálních technologií a dosáhla neuvěřitelných provozních vlastností. Výsledné vozidlo se může pochlubit nejnižším součinitelem aerodynamického odporu vzduchu mezi sériově vyráběnými automobily díky významným vylepšením v mnoha různých oblastech konstrukce vozu. Při hledání dalších možností pro vylepšení jedinečných provozních vlastností a zvýšení hospodárnosti požadovala proto od pneumatik velmi nízký valivý odpor a hmotnost, aby se minimalizovala spotřeba elektrické energie z akumulátorů, maximalizoval dojezd na jedno nabití a omezil vliv na životní prostředí.

Společnost Bridgestone vyvinula pro vůz Lightyear One pneumatiky Turanza Eco specifické konstrukce, a poprvé přitom zkombinovala své revoluční technologie ENLITEN a ologic. Tyto technologie snižují hmotnost pneumatiky i spotřebu surovin v celém procesu jejich výroby. Inovativní dezén, větší průměr, vyšší tlak v pneumatikách a štíhlá konstrukce stojí za výrazným snížením valivého odporu.



Velmi nízký valivý odpor pneumatik také znamená, že Lightyear One může používat lehčí sadu akumulátorů. Pneumatiky Turanza Eco prodlužují dojezd v porovnání s alternativními pneumatikami Bridgestone pro elektromobily v míře, která je ekvivalentem snížení hmotnosti vozidla o více než 90 kg. Tato nová technologie míchání směsi kromě toho zlepšila rozptýlení siliky v pneumatice. Hmotnost sady pneumatik pro jedno vozidlo se snížila o 3,6 kg (ca 10 %). K prodloužení dojezdu a zvýšení hospodárnosti navíc došlo bez kompromisů z hlediska životnosti a adheze.



Poprvé budou mít pneumatiky Turanza Eco na svých bočnicích nové označení Bridgestone EV. Označení se bude používat pro pneumatiky, které jsou vyrobeny s ohledem na požadavky elektromobilů, a zákazníkům potvrzuje, že pneumatiky absolvovaly přísné testování, aby mohly být schváleny automobilovými výrobci. Tyto pneumatiky proto umožňují ještě lépe využívat jedinečné vlastnosti a přednosti elektromobilů a současně splňují požadavky automobilových výrobců na dojezd, ovladatelnost vozidla a životnost.

Bridgestone také využil svou technologii virtuálního vývoje pneumatik, která umožňuje sestavovat precizní modely provozních vlastností pneumatiky bez nutnosti její fyzické výroby a testování. Jen při testování v reálném silničním provozu se tím ušetří až 40 000 ujetých kilometrů. Technologie může také zkrátit dobu vývoje až o 50 %.



Základy pro vznik vozu Lightyear One byly položeny v rámci soutěží Bridgestone World Solar Challenge. Soutěž, jejíž trasa o délce 3000 km vede napříč australským vnitrozemím, posouvá limity technických inovací a mobility se solárním napájením. Bridgestone již osm let spolupracuje s technickou univerzitou v Eindhovenu a s lidmi, kteří stojí za společností Lightyear. Solar Team Eindhoven, z něhož vzešla společnost Lightyear, zvítězil v kategorii Cruiser Cup soutěže Bridgestone World Solar Challenge čtyřikrát v řadě, v letech 2016 až 2019.
 
Publikováno: 23. 4. 2021 | Počet přečtení: 380